‘Niet Vier maar Vtm is de verrassing van het najaar’

VIER is een week ver. Met de lancering van de vernieuwde zender is het langverwachte tv-najaar definitief van start gegaan. Tijd voor een balans. Drie vragen aan tv-watcher en Knack Focus-recensent Stefaan Werbrouck.

Wie zijn de winnaars en verliezers na één week Vier? Stefaan Werbrouck: Als je enkel op de kijkcijfers afgaat, zijn de fundamenten van één en vtm de winnaars: zowel de journaals als Blokken/Iedereen Beroemd (één) en Familie (vtm) hebben erg goed stand gehouden. Bij VIER zullen ze toch wel meer hebben verwacht van De Kruitfabriek, en ook Komen Eten en Plan B vallen qua bereik tegen. De Slimste Mens is, een inzinking tijdens het voetbal niet te na gesproken, ook een winnaar, maar dat mag nauwelijks een verrassing noemen.

Als je op de kwaliteit afgaat, is vtm de verrassing van het najaar. Er waren al sterke programma’s als Jonge Zwanen en Clan, deze week bleek ook de gok met Paul De Leeuw en Manneke Paul goed uit te draaien. Eigenlijk is het jammer dat de zender die het meeste risico heeft genomen deze herfst daar niet voor beloond zal worden, want op de advertentiemarkt zal vtm wellicht sowieso een deel van de koek verliezen aan VIER. Ook Woestijnvis heeft bewezen dat de zender nog steeds uitstekende tv kan maken, al is het dan vooral in de ‘kleinere’ programma’s, zoals De bende Haemers of Man Bijt Hond. Eigenlijk is één op dit vlak de grootste tegenvaller: Iedereen Beroemd is op zich niet slecht, maar vernieuwend kun je het niet noemen, en voor de rest zijn er weinig memorabele dingen te zien.

Wordt Vier een te duchten uitdager voor de VRT en VTM? Werbrouck: Na één week is dat niet te zeggen. Maar het valt wel op hoeveel beter De Slimste Mens scoort dan de programma’s die er rond geprogrammeerd staan. Als Erik van Looy begint, komt er een half miljoen kijkers bij op VIER en na zijn ‘het is gebeurd’ gaan er weer 400.000 kijkers weg. Dat kan toch niet geruststellend zijn, want dat betekent dat je als zender erg afhankelijk wordt van enkele hitshows om je gemiddelde marktaandeel op te krikken.

Het tv-seizoen is gestart met een sterk aanbod. Kunnen de zenders dit volhouden? Leidt meer concurrentie ook op lange termijn tot meer kwaliteit? Werbrouck: Of het echt een sterk aanbod is, daar valt over te discussiëren: van de golf fictie van eigen bodem uit de afgelopen weken vind ik bijvoorbeeld enkel Clan de moeite waard. Maar het is zeker een duur aanbod, en of dat vol te houden valt, is nog af te wachten. Je mag je daar echter ook niet blind op staren, want eigenlijk wordt er nu ook al duchtig bespaard. Kijk maar naar de manier waarop series als Deadline 14/10 of Clan herhaald worden op een ander tijdstip in de week, of hoe De Kruitfabriek later in de avond nog eens op het scherm komt. Eigenlijk concentreren de zenders zich vooral op de absolute primetime – van pakweg zes uur tot half elf. Daar heeft de concurrentie voor meer Vlaamse producties gezorgd, en met de nodige creativiteit in de programmering kan die hausse wel blijven duren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content