Netflix en traditionele televisie: de oorlog om de kijkcijfers

01/07/16 om 18:58 - Bijgewerkt om 18:57

Het Amerikaanse informatie- en metingsbedrijf Nielsen heeft uitzonderlijk kijkcijfers van Netflix vrijgegeven. Die spreken boekdelen over de concurrentiestrijd tussen traditionele televisie en internetdiensten.

Netflix en traditionele televisie: de oorlog om de kijkcijfers

Netflix-CEO Reed Hastings © Reuters

Het informatiebedrijf Nielsen is erin geslaagd kijkcijfers vrij te geven van de streamingdienst Netflix. Het meten van de kijkcijfers van streamingdiensten bleef lange tijd uit door verzet van de beheerders van deze online diensten. Nielsen probeert er daarom op andere, meer ingenieuze manieren een beeld van te krijgen bij een bedrijf als Netflix. Deze informatie is niet enkel belangrijk om de evolutie van het kijkersgedrag te volgen, maar het is ook van economisch belang voor televisiezenders. Zij zijn namelijk maar al te benieuwd naar Netflix als concurrent.

Een Netflix-serie als "Orange is the New Black" heeft aan het begin van zijn vierde seizoen een ruime 6,7 miljoen kijkcijfers binnengesleept. Vergelijk dit met de Amerikaanse televisieserie als "Rizzoli & Isles" die 5,8 miljoen kijkers aan het klassieke scherm gekluisterd hield en dan wordt het snel duidelijk hoe populair Netflix wel niet is. Alleen de televisieserie "Game of Thrones" doet het veruit beter dan welke andere streamingserie ook met een overdonderende 10,3 miljoen kijkers voor de aflevering van 19 juni.

Jonger publiek

Je kan nog een andere conclusie trekken uit deze cijfers. Nielsen deelde namelijk ook mee dat een serie als "Better call Saul", die zowel vertoond wordt op de traditionele televisie als op Netflix, een jonger publiek aantrekt op Netflix dan op de gewone televisie. 44% van de kijkers voor deze serie behoorde tot de leeftijdsgroep van 18- tot 34-jarigen terwijl dat percentage voor de televisie slechts 24% was. Daaruit kan je afleiden dat streamingdiensten een jonger publiek aantrekken.

Met het oog op deze informatie mag het niet verbazen dat televisie en streamingdiensten in de toekomst nog een hevige strijd zullen voeren voor kijkcijfers. Net zoals televisie ooit het vuur aan de schenen van de bioscopen legde, krijgt ook televisie het nu moeilijk met de introductie van online streaming.

Onze partners