Marktaandeel VRT-televisie bleef stabiel in 2012

© Belga

De drie televisiekanalen van de VRT bereikten het afgelopen jaar samen dagelijks gemiddeld 2,7 miljoen kijkers, 17.000 meer dan een jaar eerder.

Het marktaandeel van de VRT-televisiezenders bleef in het bewogen tv-jaar 2012 stabiel. De drie televisiekanalen van de VRT bereikten samen dagelijks gemiddeld 2,7 miljoen kijkers, 17.000 meer dan een jaar eerder.

Het gezamenlijke marktaandeel van de VRT-televisiezenders eindigde met een lichte daling van 0,1 procent op 42,8 procent. De cijfers werden meegedeeld op de nieuwjaarsreceptie voor het personeel.

De VRT-radio bereikte in 2012 ongeveer 3,2 miljoen luisteraars per dag. De vijf netten halen een gezamenlijk marktaandeel van rond de 60 procent. Het online-aanbod van de VRT bereikte, volgens voorlopige cijfers, dagelijks meer dan 440.000 bezoekers of tien procent meer dan een jaar eerder.

‘Zenderrelatie uitbouwen’

Gedelegeerd bestuurder Sandra De Preter vroeg in haar nieuwjaarstoespraak aan het personeel om te blijven investeren in de relatie met de luisteraars, kijkers en surfers. “Ik geloof niet in zendertrouw. Ik geloof wel in een relatie met een zender. En een zenderrelatie uitbouwen, dat is werken”, aldus De Preter.

Voorzitter van de raad van bestuur Luc Van den Brande pleitte voor het behoud van een sterke openbare omroep. “Sommigen spelen met de gedachte om de plaats van de openbare omroep te herbekijken, onder meer omdat deze te sterk zou zijn. Daar moeten we ons met klem tegen verzetten.” Samenwerking mag geen taboe zijn, meent Van den Brande.

“Samenwerken met andere omroepen en met de geschreven pers op domeinen waar dit mogelijk is, vermindert niet de eigen mogelijkheden en de eigen ambitie.”

De voorzitter sprak ook over de nieuwe huisvesting van de VRT. De voorkeur blijft Brussel, zei hij, als er een haalbare locatie wordt gevonden. (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content