Kijkcijfers tv-najaar: Alle zenders tevreden

02/10/12 om 12:34 - Bijgewerkt om 12:34

Bron: Knack Focus

VTM, Vier en Vijf tekenden in vergelijking met september 2011 een groter marktaandeel op bij hun doelgroep. Het marktaandeel van één, Canvas en 2BE daalde licht. Alle zenders tonen zich tevreden.

Kijkcijfers tv-najaar: Alle zenders tevreden

© SBS

Een maand ver in het nieuwe tv-seizoen, kan een eerste voorzichtige balans opgemaakt worden. De zenders tonen zich tevreden met de kijkcijfers. VTM, Vier en Vijf tekenden in vergelijking met september 2011 een groter marktaandeel op bij hun doelgroep. Het marktaandeel van één, Canvas en 2BE daalde licht.

Eén haalt in vergelijking met september 2011 in primetime een lager marktaandeel bij de volledige Vlaamse bevolking: het zakt van 32,9 procent naar 31,1 procent. Jean-Philip De Tender, netmanager van één, besluit uit de cijfers dat "één de voorbije maand duidelijk de voorkeurzender van de Vlaamse tv-kijker bleef, en dat in een landschap dat toch sterk veranderd is. Onze journaals en programma's als Dagelijkse kost, Blokken, Thuis en nieuwkomers als De vijfhoek en Iedereen beroemd worden duidelijk gesmaakt."

Ook het marktaandeel van Canvas kende een kleine daling, van 8,9 procent naar 8,4 procent.

Behoorlijke start voor VIER

Vier, dat pas op 17 september gelanceerd werd, kent een behoorlijke start. Van de voornaamste doelgroep van de commerciële zender, de voor de adverteerders belangrijke 18- tot 54-jarigen, keek sinds de herlancering tussen 17 en 24 uur gemiddeld 14,2 procent. Daarmee doet Vier het duidelijk beter dan zijn voorganger VT4, dat in de eerste twee weken van september in diezelfde doelgroep 9,6 procent marktaandeel haalde.

Ook tegenover september 2011 wordt een vooruitgang opgetekend. Toen haalde de zender een marktaandeel van ruim 12 procent. Vijf stijgt licht in de doelgroep van 20- tot 49-jarige vrouwen: van 6 naar 6,6 procent.

Ondertussen houdt ook vtm goed stand. De zender gaat er zelfs licht op vooruit in de doelgroep van de 18- tot 54-jarigen: tussen 17 en 24 u steeg het marktaandeel van 25,3 naar 25,8 procent. 2BE, de tweede zender van de VMMa, daalde van 11,2 naar 9,6 procent. (Belga/DB)

Onze partners