Jeroen Delodder van StuBru over The Greatest Switch Party: ‘Ik verwacht dat het dak er al na drie kwartier af zal gaan’

Jeroen Delodder © VRT - Lisse Wets

Op zaterdag 15 oktober zendt Studio Brussel overdag The Greatest Switch uit, een door de luisteraars samengestelde top 100 met de beste electroplaten aller tijden. En vanaf 23 uur is er in de Gentse Vooruit The Greatest Switch Party, ‘de uitbarsting na een lang en opwindend voorspel’, aldus dj en presentator Jeroen Delodder.

Er is een heuse game of thrones bezig in de jaarlijkse The Greatest Switch, de Tijdloze van de beats. In 2012 stootte Laurent Garniers The Man With The Red Face de allereerste koning van The Greatest Switch van de troon, Born Slippy van Underworld. Maar vorig jaar heroverde Underworld de troon.

Geen van beide classics stond dit jaar op het stembriefje van Jeroen Delodder, bezieler van The Greatest Switch en host en dj van The Greatest Switch Party. ‘Ik had met gemak mijn top drie van vorig jaar kunnen kopiëren, maar dat doe ik liever niet’, zegt hij. Er zijn namelijk véél goeie, tijdloze dansplaten. In mijn eigen top drie staat Universal Nation van Push dit jaar bovenaan. Het is een perfecte Greatest Switch-plaat: retro-trance, maar toch niet platvloers. En het doet zelfs jongeren aan het dansen die bij de release in 1998 nog maar amper geboren waren. Vorig jaar belandde Push op de derde plaats, van mij mag het dit jaar op één staan.

Is het dan een betere song dan Born Slippy?

Een lijst met klassiekers hoeft niet meteen iets statisch te zijn.

DELODDER: Niet per se. Elk nummer uit de top 50 van The Greatest Switch is een anthem, een ware klassieker. Er is weinig sprake van een niveauverschil. Nee, verschuivingen binnen de lijst gebeuren eerder omdat mensen bepaalde nummers anders gaan beleven. Universal Nation is bijvoorbeeld aan een revival bezig: elk jaar klimt het iets hoger, omdat steeds meer mensen het nummer ontdekken of herontdekken – mede door de prominente rol die het had in de langlevende muziekdocumentaire The Sound Of Belgium (2012). Het toont maar aan dat een lijst met klassiekers niet meteen iets statisch hoeft te zijn.

Om 23 uur verplaatst The Greatest Switch van de radiostudio in Brussel naar de Vooruit in Gent. Is die afterparty een belangrijk deel van de ervaring?

Ik herinner me een jaar waarin er na de uitzending geen party was. Dat was een mishandeling van onze luisteraars.

DELODDER: Ik herinner me een jaar waarin er na de uitzending geen party was. Dat was een mishandeling van onze luisteraars, als het ware. Het voelde aan alsof we heel Vlaanderen een lang en opwindend voorspel gaven, om dan op een plots, haast brutale manier te stoppen. We speelden de ene dansbom na de andere, om de radiorave dan om middernacht zonder meer te beëindigen. Niet alleen luisteraars smachtten toen naar een feestje, maar ook wij, de presentatoren. The Greatest Switch Party is er dit jaar dus opnieuw, waardoor het lange voorspel tot een bevredigende uitbarsting zal komen in de Vooruit, all night long.

Wat mogen we van dat feestje verwachten?

DELODDER: Een pak StuBru-dj’s komen draaien, onder wie Jan Van Biesen, die Switch destijds mee opgestart heeft, Michael Midnight, vroeger de Kim in Ed&Kim en een vaste waarde in de Boilerroom van Pukkelpop, en ikzelf. Plus twee sterke headliners: Dr. Lektroluv en The Subs.

Het opmerkelijkste aan de vorige edities vond ik het publiek. Na de radiomarathon waren de mensen zo opgefokt, dat ze niet snel genoeg aan het feestje konden beginnen. Dus deze zaterdag gaan de deuren van de Vooruit om 23 uur open, en ik verwacht dat het dak er drie kwartier later al bijna af zal gaan.

DE PERSOONLIJKE TOP 3 VAN JEROEN DELODDER

1. Push – Universal Nation (1998)

DELODDER: De Belgische producer/dj Mike Dierickx bracht de song eerst uit als een b-kantje. De respons was positief, waarna hij een volwaardige release kreeg. Dat gebeurde op de EP The Real Anthem uit 1998. Het bijzondere daaraan was dat ‘The Real Anthem’ prominent op de hoes geschreven stond, waardoor het nummer onder die naam bekend kwam te staan. Het belandde op verschillende compilaties onder de titel ‘The Anthem’, zo ook op DJ Tiësto’s Innercity uit 1999. Jaar na jaar steeg het nummer in The Greatest Switch. In 2015 stond het zelfs op drie. Het is dus ondertussen een écht anthem geworden.”

2. Pachanga Boys – Time (2011)

DELODDER: Time is een van dé klassiekers van de huidige generatie clubbers en festivalgangers. Er zit emotie in, enis tegelijk ontzettend dansbaar. Het is ook een perfect voorbeeld van de kracht van een ingehouden opbouw. Het lied duurt een dikke vijftien minuten. De instrumentatie bouwt daarbij traag op naar een extase. Ondertussen worden er steeds vier woorden herhaald: “Lost track of time.” Niet elke dj durft Time te spelen: het duurt even voor het effect heeft, en de dj wordt ook gedwongen om een kwartier lang met zijn vingers te draaien. Maar als het nummer ergens weerklinkt, is het altijd weer prijs.

3. Fatima Yamaha – What’s A Girl To Do (2004)

DELODDER: In The Greatest Switch zijn er altijd enkele rustmomenten, maar in tegenstelling tot een Burial of een Massive Attack, is What’s A Girl To Do zo’n rustpuntplaat die effectief door dj’s in clubs en op festivals wordt gedraaid. Fatima Yamaha is het alter ego van de Nederlander Bas Bron, de producer van De Jeugd Van Tegenwoordig. In 2004 bracht hij What’s A Girl To Do uit, en sindsdien beleeft de song om de paar jaar een wederopstanding. In 2015 kreeg het wéér een nieuw leven, dankzij de release van Fatima Yamaha’s eerste langspeler Imaginary Lines – waar het nummer niet eens op stond! – en de bijhorende liveshows. Het is een culthit die een classic is geworden. Als het dit jaar de lijst haalt, zou dat de eerste keer zijn.

Joshua Migneau

Win hier tickets voor The Greatest Switch Party.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content