In La forêt zijn ook de bomen en het mos personages

© /
Tine Hens
Tine Hens Journaliste voor Knack

Onze tv-criticus Tine Hens keek naar de eerste aflevering van La forêt op Canvas. ‘Het uitgangspunt is nauwelijks origineel te noemen, maar dat interesseert de makers duidelijk niet.’

Een zestienjarig meisje verdwijnt in een dorp omringd door een bos en binnen de 24 uur is het halve dorp verdacht of op zijn minst van ver of dichtbij betrokken partij. Het uitgangspunt van La forêt is nauwelijks origineel te noemen, maar dat interesseert de makers, Delinda Jacobs en Julius Berg, duidelijk niet.

De kracht van deze serie – is het een detective, een krimi, een politiereeks, een ecologische fantasie? – zit in de uitwerking en de gewaagde keuze om ook van bomen, bosgrond en mos personages te maken. Dat lukt omdat Berg en Jacobs verder zeer nauwgezet de geijkte paden van het spannende verhaal volgen. Een meisje verdwijnt en iedereen leek op het moment van haar verdwijning ergens te zijn waar hij niet hoorde te zijn.

Als er een dader moet gezocht worden, worstelt de lokale politie, die het niet gewend is om het gewicht van dit soort zaken te torsen, met een embarras du choix: wie wat peutert en hier en daar met bloedoplichtend product strooit, kan enkel besluiten dat het hele dorp Montfaucon in aanmerking komt.

Wie wat peutert en hier en daar met bloedoplichtend product strooit, kan enkel besluiten dat het hele dorp Montfaucon in aanmerking komt.

De man van een lokale politieagente krijgt plots vreemde berichten die hem in hoofdletters toeschreeuwen dat ze meer weten, en dat ze eindelijk gerechtigheid willen. De geadopteerde dochter van diezelfde agente wordt prompt voor verhoor binnengebracht omdat ze het laatste bericht van het verdwenen meisje heeft gekregen. De elektricien met het schimmige maar vooral intrieste verleden – hij heeft de dood van twee kinderen op zijn geweten – heeft het moeilijk om zijn onschuld te bewijzen, zoals steeds wanneer er iets in dit onooglijke dorp gebeurt.

En dan is er de enigmatische, wat onaardse lerares van de middelbare school, Eve Mendel. Ze lijkt het woud dat zich als een winterse sjaal om het dorp krult beter te begrijpen dan wie ook. Maar net die vreemde, onbegrijpelijke en onvatbare verstandhouding met het bos maakt van haar eerder een buitenstaander dan een vertrouwelinge. Ze is niet verdacht omdat ze een verleden in het dorp meezeult, maar net door een gebrek aan die band.

Leven in een dorp kan verstikkend zijn. Dat zagen we al in gelijkaardige series als Broadchurch of La trève. Ook La forêt is zo’n reeks waarin het nooit echt dag lijkt te worden, waarin de zon zich altijd achter de wolken verschuilt en waar het licht dat door de takken van de bomen valt nooit voldoende is om alles wat in het dorp verborgen wordt zichtbaar te maken.

u003cemu003eLa foru0026#xEA;tu003c/emu003e is zo’n reeks waarin het nooit echt dag lijkt te worden en de zon zich altijd achter de wolken verschuilt.

Maar La forêt fietst ook in het spoor dat de Zweedse serie Jordskott trok. Daarin was het de natuur die zich vertakte in de bloedbanen van mensen en die bijna terugeiste wat haar ontnomen was. In La forêt is het niet duidelijk wie wiens wonden likt, maar de verdwijning van eerst een en vervolgens drie meisjes is niet zomaar het begin van een whodunit.

Dit is een serie waarin sfeer en gewaagde lagen – zoals die van een levend bos – minstens zo bepalend zijn als de eigenlijke afwikkeling van het verhaal. En dat is meer dan genoeg om er niet alleen geïntrigreerd maar ook gefascineerd naar te kijken.

La forêt: zaterdag, 20.40 uur, Canvas,