Het tv-rapport van het najaar: Wie krijgt de meeste sterren?

De vrachtwagen nieuwe en minder nieuwe tv-programma’s van het najaar is gelost, tijd voor een round-up. Alle straffe, minder straffe en ronduit tegenvallende programma’s op een rijtje in ons sterrenrapport.

VIER STERREN Jonge zwanen (vtm), De bende Haemers (VIER), Man bijt Hond (VIER)
‘Balletpijn is fijn! Balletpijn is fijn!’ Zo riep een meisje op 1 september in de eerste aflevering van Jonge zwanen terwijl ze haar stretchoefeningen deed – of beter gezegd: terwijl de stretchoefeningen op haar werden uitgevoerd. Het is nog steeds een van de meest memorabele scènes van de afgelopen tv-maand: omdat ze deed denken aan de beelden van Chinese turnsters die klaargestoomd worden voor de Olympische Spelen, maar ook omdat ze niet representatief is voor Jonge zwanen in zijn geheel.

De docusoap over balletdansers in opleiding toont wel het lijden van de jongens en meisjes in de Koninklijke Balletschool van Antwerpen maar zoekt nooit de sensatie op, en laat ook uitgebreid zien hoeveel plezier ze aan het dansen beleven. Ingetogen, ontroerend en eerlijk: met dit soort docusoaps is het genre nog lang niet dood.

De start van Jonge zwanen verliep geruisloos, in tegenstelling tot die van De bende Haemers, dat al weken voor de première het onderwerp was van controverse. Die draaide rond de vraag of de zesdelige docuserie over Patrick Haemers geen al te glamoureus beeld schetst van de gangster die minstens drie doden op zijn geweten heeft. En dat terwijl de reeks zelf net het omgekeerde doet, namelijk diegenen die nu rondlopen met de gedachte dat Haemers een soort blonde Robin Hood was voorgoed van dat waanidee afhelpen. Tv-journalistiek op zijn best.

Dat gold ook voor de eerste aflevering van het vernieuwde Man Bijt Hond, dat als wekelijks magazine nu veel meer ruimte kan geven aan de verhalen en zich daardoor minder op het randje van de uitlach-tv begaf.

DRIE STERREN Clan (vtm), Manneke Paul (vtm – zie Teletobben pagina 97), De slimste mens ter wereld (VIER), Iedereen beroemd (één)

Het moest de herfst van de Vlaamse fictie worden, maar eigenlijk valt dat nogal tegen: alleen misdaadkomedie Clan kan een aanwinst genoemd worden, de rest haalt hooguit een voldoende. En zelfs Clan lijkt een beetje in elkaar te zakken. De eerste aflevering was naar Vlaamse normen bijzonder origineel en verfrissend en het is mooi dat de onduidelijkheid over de motieven van de vrouwen om ‘de kloot’ te vermoorden blijft aangroeien – ze hadden duidelijk niet alleen het heil van hun zus voor ogen. Aan de andere kant begint het stramien van ‘elke week een mislukte moordpoging’ wat te wringen.

Om te voorspellen dat De slimste mens ter wereld ook Het Populairste VIER-programma van het Najaar zou worden hoefde je geen helderziende te zijn. Maar los van de kijkcijfers wordt bewezen dat de formule nog niet zo versleten is als je na tien seizoenen zou denken, vooral doordat de makers duidelijk veel tijd blijven steken in het bedenken van vragen en het selecteren van de juiste kandidaten. Verrassend is het zeker niet, maar wel het betere comfort food. Wel een verrassing was dan weer Manneke Paul, waarin Paul De Leeuw in zijn bekende chaotische stijl voor wat onvoorspelbaarheid in het programmaschema heeft gezorgd.

Als Woestijnvis één fout gemaakt heeft dit najaar, dan toch dat het Iedereen beroemd de kans heeft gegeven om een trouw publiek bijeen te sparen vooraleer De Kruitfabriek van start ging. Maar ere wie ere toekomt: het magazine heeft die kans ook met beide handen aangegrepen. De aanpak, de toon en de rubrieken doen weliswaar hard aan Man bijt hond denken – in het geval van de kajakker die België afvaart, leunt het zelfs tegen plagiaat aan – maar het resultaat is human interest die perfect is afgestemd op het uitzenduur en door het hele gezin kan worden bekeken.

TWEE STERREN In de mix (één), Komen eten (VIER), De Kruitfabriek (VIER), Deadline 14/10 (vtm), Belgium’s Got Talent (vtm)
Nu Deadline 14/10 ongeveer halfweg is, kunnen we al één conclusie trekken: het idee om het verhaal te situeren tegen de achtergrond van de Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen en de twee politieke tegenstanders te modelleren naar Patrick Janssens en Bart De Wever was vooral een slimme manier om aandacht te trekken. Het politieke luik van de reeks voegt immers weinig toe aan het geheel, en veel inzicht in hoe de res publica werkt, krijg je ook niet mee. Wat overblijft, is een modale misdaadserie die te genieten valt als je bereid bent je niet te veel te storen aan de ongeloofwaardigheden in de plot of de dubieuze relatie tussen journaliste Marianne en agent Volkan.

De eerste week van VIER bevatte nogal wat ‘net niet’-televisie, op het moment dat iedereen een aardschok had verwacht. De Kruitfabriek kwam redelijk traag uit de startblokken, kon in de eerste afleveringen een paar keer scoren maar zit finaal toch nog te veel geprangd tussen ernst en luim om echt onmisbaar te zijn. Kookrealityshow Komen eten kampt met hetzelfde probleem: in handen van Jan Eelen werd het programma meer docusoap dan uitlachtelevisie, maar het resultaat is voorlopig te kleurloos om echt te boeien.

In de mix en Belgium’s Got Talent vallen ook in de categorie ‘goed maar niets om warm voor te lopen’. De clash of civilizations tussen hiphoppers en schlagerzangers in In de mix zorgt soms voor leuke scènes maar echt boeiend is het allemaal niet. En Belgium’s Got Talent is weliswaar erg goed gemaakt entertainment, maar van een zender die ieder jaar met een talentenjacht of twee op de proppen komt, mag je eigenlijk ook niets minder verwachten.

EEN STER The Spiral (één), De Vijfhoek (één), Plan B (VIER)
Dan komen we bij de tegenvallers, met vooraan twee fictiereeksen die bij de start het etiket ‘prestigieus’ kregen opgekleefd. Bij The Spiral dachten we na de eerste aflevering nog dat de grootste gaten in het script dicht geplamuurd zouden worden, maar na drie weken – en dus over de helft – hebben we die hoop opgegeven. De Vijfhoek van zijn kant liet bij het begin de meest uitgebreide reeks bordkartonnen personages in tijden opdraven – sinds het illustere Los zand om precies te zijn – en is er sindsdien niet in geslaagd om enig leven in het verhaal te blazen. Als deze twee series prestigieus zijn, dan is een vijfhoek een cirkel.

Plan B is dan weer een bizar programma. Het humaninterestmagazine speelt volledig in op de huidige hype omtrent authenticiteit en echtheid, door bijvoorbeeld een man te volgen die een moestuin aanlegt of een handige timmerman die een loft inricht met meubeltjes uit de kringloopwinkel. Alleen doen de makers zo hard hun best om alle juiste snaren te bespelen dat het resultaat op de zenuwen werkt en eerder bedacht lijkt door een marketingbureau voor hipsters.

0 STERREN Vroeger of later (één)
En tot slot nog de jaarlijkse poging van de VRT om op zaterdagavond ‘entertainment voor het hele gezin’ te brengen, waardoor Bart Peeters vorig jaar al met De slimste thuis opgezadeld zat. Deze keer mogen Luc Appermont en enkele BV’s proberen een inspiratieloos format leven in te blazen, zonder succes. Volgend jaar beter!

Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content