Helft Belgen kijkt tv en surft tegelijkertijd

Een rondje internetsurfen doet de Belg steeds minder als enige activiteit. Liefst 54 procent van de landgenoten zegt dat ze af en toe simultaan televisiekijken en op het internet surfen.

Een rondje internetsurfen doet de Belg steeds minder als enige activiteit. Liefst 54 procent van de landgenoten zegt dat ze af en toe simultaan televisiekijken en op het internet surfen. Dat blijkt uit een onderzoek van IAB, de beroepsvereniging voor digitale reclame, naar het online gedrag van de Europeanen.

De Belg levert zich gemiddeld 2,4 uur per week over aan deze specifieke vorm van ‘multitasking’.

Koploper in Europa zijn de Noren (70 procent). De Fransen (68 procent) en de Britten (62 procent) vervolledigen het podium. Het online-onderzoek gebeurde in februari. Meer dan 50.000 respondenten uit 28 Europese landen namen deel, onder wie 1.500 Belgische respondenten.

De trend van het ‘multitasken’ maakt het voor adverteerders moeilijker om de aandacht van de consumenten te vatten, stelt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium. Tegelijk biedt de toenemende interactiviteit van surfende tv-kijkers echter extra mogelijkheden aan adverteerders om specifieke doelgroepen te bereiken.

Steeds meer televisieprogramma’s prikkelen trouwens de kijker om online te gaan en een “tweede scherm” te openen. Een vijfde van de surfende en tv-kijkende Belgen zegt dat hun internetgebruik gerelateerd is aan het programma waarnaar ze kijken.

De Belgen surfen vooral online tijdens ontspanningsprogramma’s (60 procent) en het nieuws (47 procent). Op de derde plaats staan documentaires (30 procent). (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content