Facebook zet eerste stappen op de buis: ‘Verwacht geen Game of Thrones’

© VRT / Facebook

Alle internetgiganten willen tegenwoordig tv maken. Facebook is voorlopig de laatste in de rij. Het bedrijf van Mark Zuckerberg heeft enkele troeven om de klassieke spelers aan te vallen, zeggen specialisten, maar moet nog wel de harten van de tv-kijker veroveren.

Dat de klassieke televisiekanalen het almaar moeilijker hebben, is stilaan de evidentie zelve. In de paar jaar dat streamingdiensten in ons land bestaan, is Netflix and chill een staande uitdrukking geworden. Amazon, ooit gewoon een online boekenwinkel, heeft stilaan zijn eigen Netflix op poten staan.

Maar ook andere internetspelers roeren zich steeds meer. Apple lanceerde vorige maand een eigen spelshow, Planet of the Apps, en huurde twee topmannen van Sony in om haar televisieluik vorm te geven. YouTube schakelt al even zijn sterren in om eigen content te maken voor YouTube Red, de betalende en reclameloze abonnementsformule van de videosite. En Snapchat gaat originele content ontwikkelen in samenwerking met Time Warner en HBO.

Facebook stelt je mogelijke vrienden en te liken pagina’s voor op basis van je surfgedrag, Netflix doet hetzelfde met nieuwe series. Waarom zou Facebook niet kunnen wat Netflix kan?

Michael Opgenhaffen (KU Leuven)

Nu schakelt ook Facebook een versnelling hoger. Het bedrijf van Mark Zuckerberg wil al langer alle aspecten van het menselijk leven verfacebooken en zet nu ook haar aanval op de televisiemarkt in. Tegen het einde van de zomer wil het netwerk volgens The Wall Street Journal alvast twee programma’s loslaten: Strangers, een relatiedrama met millennials, en de spelshow Last State Standing.

Het verwondert Michael Opgenhaffen van het Instituut voor Mediastudies (KU Leuven) niet. Hij bestudeert constant de nieuwste ontwikkelingen binnen sociale media en ziet al langer dat bedrijven als Facebook en Apple meer willen doen dan hun corebusiness. ‘Als er op het internet iets gebeurt, bijvoorbeeld mensen die online meer televisie kijken, willen ze een stukje van die markt. Voor Facebook betekent dat vaak een stukje van de advertentie-inkomsten.’

En het is daar waar Facebook de andere spelers op de tv-markt het meest kan pijn doen, aldus Opgenhaffen. Onlangs nog beraadde de commissie Media in het Vlaams Parlement zich over de toekomst van klassieke televisie in een tijdperk waarin daar steeds minder advertentiegeld naartoe vloeit.

‘Wanneer multinationals doorhebben dat series op Facebook het goed doen én dat Facebook daar op maat gemaakte reclame bij kan plaatsen, zullen ze geneigd zijn om nog meer op Facebookadvertenties in te zetten’, voorspelt Opgenhaffen.

Kijken en praten

Maar zover zijn we natuurlijk nog niet, al heeft Facebook enkele sterke wapens in de strijd om de tv-kijker. ‘Geen enkel medium of platform, buiten Facebook, bereikt meer dan 1 miljard mensen’, zegt David Geerts, onderzoeksmanager van het Meaningful Interactions Lab (KU Leuven/Imec).

‘Er is een enorme knowhow op het gebied van suggesties geven aan de gebruiker’, weet Opgenhaffen. ‘Facebook stelt je mogelijke vrienden en te liken pagina’s voor op basis van je surfgedrag, Netflix doet hetzelfde met nieuwe series. Waarom zou Facebook niet kunnen wat Netflix kan?’

De kans is klein dat veel mensen dit ineens in de armen gaan sluiten.

Michael Opgenhaffen (KU Leuven)

‘Daar komt nog bij,’ zegt Opgenhaffen, ‘dat televisie een van de dingen is waar mensen het meest over praten. En die communicatie is net de kern van Facebook. Veel mensen kijken nu al tv met een second screen, een tablet of smartphone waarmee ze op sociale media praten over de programma’s die ze bekijken. Eenmaal het tv-plan van Facebook van de grond is gekomen, kunnen gebruikers tv kijken en erover praten op hetzelfde platform.’

Tegelijk blijven veel mensen trouw aan wat ze gewoon zijn, en voor velen is dat klassieke tv of Netflix. ‘De kans is klein dat veel mensen dit ineens in de armen gaan sluiten’, zegt Opgenhaffen. ‘Met links en rechts een experiment zal Facebook er niet komen, wel door regelmatig nieuwe en goede content te brengen.’

Ondanks het bericht in de Wall Street Journal dat er van Facebook wat mag gescholden worden in hun shows, vreest Geerts de Amerikaanse preutsheid. ‘Ik ben lang niet zeker of een expliciete serie als Game of Thrones zou kunnen op ‘Facebook TV’.’ Geerts twijfelt of Facebook wel de tv-markt als geheel wil inpalmen. ‘Het bedrijf stelt vast dat veel, vooral jonge, gebruikers vandaag al veel video’s bekijken. ‘Het wil meer focussen op die groep en hen trouwer maken aan hun netwerk.’

Snapchat niet onderschatten

Geen van beide experts kan voorspellen hoe de strijd tussen de nieuwe tv-spelers als Apple en Facebook zich zal ontwikkelen. ‘Veel content hebben we nog niet gezien’, aldus Opgenhaffen. ‘Televisie door internetgiganten zal er ooit komen, dat is zeker, maar het is afwachten hoe goed die zal zijn, onder welke vorm die er zal komen en hoe goed het publiek die zal vinden. Pas binnen een paar jaar kunnen we de eerste conclusies trekken.’

Geerts is het met hem eens: ‘Facebook heeft het bereik, maar Netflix heeft een bijna onwrikbare reputatie als het gaat om kwaliteit. En onderschat Snapchat niet: dat voelt de hete adem van Instagram in de nek, maar blijft goed bezig als het gaat om het bereiken van specifieke doelgroepen zoals jonge tieners.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content