Documentaire Beyoncé bezorgt HBO recordkijkcijfers

21/02/13 om 14:03 - Bijgewerkt om 14:03

Bron: Knack Focus

Life Is But A Dream, de openhartige documentaire over popzangeres Beyoncé, is een schot in de roos. De door haarzelf geregisseerde film bezorgde zender HBO 1,8 miljoen kijkers, een absoluut record.

Documentaire Beyoncé bezorgt HBO recordkijkcijfers

Who run the world? Beyoncé, zo blijkt. In mei staat ze 2 keer in een tot de nok gevuld Sportpaleis, maar voor wie geen 3 maanden kan wachten, heeft de zangeres weer wat leuks gevonden. In Life Is But A Dream gunt ze haar fans een kijkje in haar privé-album. Aan de hand van zelf opgenomen clips en behind the scenes beelden van haar meest memorabele optredens toont ze aan dat ze meer is dan haar diva-imago laat uitschijnen. Naast popster is ze vooral een dochter, een echtgenote en sinds kort ook een moeder. Na de geboorte van haar dochtertje Blue Ivy schermde ze het meisje met de grootste zorg van de paparazzi af. Maar in Life Is But A Dream krijgen we een eerste duidelijke blik op het kind van Beyoncé en echtgenoot Jay-Z.

Alvorens de documentaire werd uitgezonden, werd deze erg gehyped in de Amerikaanse media. Een kleine week na de uitzending blijkt dat er wel degelijk aan de hype werd voldaan. Maar liefst 1,8 miljoen mensen keken ik prime time naar het wel en wee van de superster. Dat is drie keer zoveel dan de meest recente aflevering van Girls, het andere paradepaardje waar HBO op zondagavond mee uitpakt.

Het is het hoogste kijkcijfer voor een HBO documentaire sinds de hernieuwing van de Nielsen methode om kijkcijfers te meten uit 2004. De enige documentaire die ooit een evenredig aantal kijkers wist te lokken, was When the Levees Broke: A Requiem in Four Acts. De miniserie van Spike Lee over de verwoestingen van orkaan Katrina in 2007 wist toen 1,7 miljoen kijkers aan het scherm te kluisteren.

Ook OWN, het televisiekanaal van talkshowgoeroe Oprah Winfrey, pikte een graantje mee van de populariteit van het voormalige Destiny's Child-lid. Het interview dat Oprah net na de Super Bowl deed met Beyoncé, werd net voor de documentaire uitgezonden. Op dat interview stemden 1,3 miljoen kijkers af. (TR)

Lees meer over:

Onze partners