De drie tv-trends van dit najaar (en de programma's waar we echt naar uitkijken)

28/08/15 om 09:57 - Bijgewerkt om 10:11

Bron: Knack Focus

Het tv-aanbod blijft maar groeien. Stefaan Werbrouck zet de trends van het najaar op een rij en voegt er in één moeite aan toe waar hij echt naar uitkijkt.

De drie tv-trends van dit najaar (en de programma's waar we echt naar uitkijken)

© gf

TALK TALK

Niet dat de talkshow ooit is weggeweest - in onze meest beangstigende dromen speelt Café Corsari nog steeds een hoofdrol - maar dit najaar wordt er wel heel stevig ingezet op talking heads. Elke zender heeft een talkshow in primetime: van De afspraak, waarmee Canvas de avond begint, over Jonas & Van Geel op VTM en Karen & De Coster op VIER tot Van Gils & gasten, waarmee één afsluit. Dat de ampersand daarmee een glorieuze comeback maakt in de tv-gids kunnen we alleen maar toejuichen, maar hopelijk zijn de talkshows iets origineler in hun aanpak dan in hun naamkeuze.

Het moet ook van de tijd van Luc en Goedele geleden zijn dat presentatoren van talkshows nog zo hard uitgespeeld werden als unique selling proposition van een programma. Jonas & Van Geel is evenzeer personality- als talkshow, bij VIER hopen ze dat de combinatie Karen Damen-Gilles Decoster vonken oplevert en Lieven Van Gils' onderkoelde stijl uit Reyers laat moet nu ook het grotere publiek charmeren. Ook Canvas doet mee, want actuatalkshow De afspraak wordt veel meer dan ooit het geval was met voorganger Terzake voorgesteld als het programma van de presentator, Bart Schols, die, aldus de zender, elke avond 'op zijn eigen manier naar het nieuws' kijkt.

Dat laatste is nu ook weer niet zo speciaal: élke talkshow belooft om het nieuws 'vanuit een andere hoek' te belichten. Maar goed, zolang iedereen netjes blijft en niemand, zoals Luc Appermont ooit deed, het in zijn hoofd haalt om de wereldkampioene gangbang uit te nodigen, zijn we al tevreden.

UITKIJKEN NAAR? De Afspraak, elke werkdag om 20u30.

BV À VOLONTÉ

Dat de namen van de talkshowpresentatoren zo hard uitgespeeld worden, sluit aan bij een andere tv-trend, een die al een aantal jaren meegaat: de bekende Vlaming als conditio sine qua non voor een programma. Er zijn weinig concepten in tv-land die zo uitgekauwd zijn als het 'spelprogramma met BV's', maar toch komt één deze herfst met twee nieuwe telgen daarvan op de proppen: De allesweter, een quiz waarin vier bekende Vlamingen het onder leiding van Lieven Scheire tegen elkaar opnemen maar een van de vier alle goede antwoorden ingefluisterd krijgt. En Het sterkste netwerk, waarin twee BV's in een container opgesloten worden en een beroep moeten doen op hun volgers op sociale media. VIJF lanceert Be You(tiful), een talkshow annex BV-show annex gruwelijke woordspeling, waarin een vrouwelijke BV en haar zus praten over hun lichaam en dat van andere vrouwelijke gasten.

Zelfs een programma dat op zich om onbekende Vlamingen draait, kan niet meer zonder een bekende kop: VIER stuurt in Dwangers zeven mensen met een dwangneurose naar Thailand om er onder begeleiding van enkele therapeuten aan hun aandoening te werken, maar de zender heeft wel als 'vlieg op de muur' Jan Mulder meegestuurd, ondertussen een van de weinige Nederlanders die zichzelf met recht en reden Bekende Vlaming mogen noemen en tevens de man die zijn naam heeft gegeven aan de dwangneurose om Jan Mulder in elk mogelijk programma uit te nodigen.

Het Huis

Het Huis © gf

UITKIJKEN NAAR? Het huis, later dit najaar op één, een reeks portretten waarin Eric Goens, die met Kroost een van de mooiste programma's van het afgelopen jaar maakte, telkens met een bekende Vlaming 24 uur lang in een huis gaat zitten. Om de persoon in kwestie te interviewen en om hij of zij te confronteren met een persoon uit hun verleden die een diepe indruk op hen heeft gemaakt of een belangrijke rol heeft gespeeld in hun leven. Met onder meer Bart Peeters en Luc Appermont - u begrijpt dat we vurig zitten te hopen dat Goens in het geval van die laatste die wereldkampioene gangbang heeft uitgenodigd.

ALLES KOMT TERUG

De hoeveelheid tv die over de wereld wordt uitgestrooid, is de afgelopen jaren exponentieel toegenomen door de komst van nieuwe spelers als Netflix. Het gevolg is dat a) geen enkel mens alles nog bekeken krijgt, en b) dat er meer en meer ingezet wordt op 'bekende merken' om toch maar op te vallen in het overaanbod. Dat kan door bekende koppen als uithangbord te gebruiken voor een programma of door een concept dat vroeger al zijn deugdelijkheid heeft bewezen nieuw leven in te blazen. In Vlaanderen zijn er de voorbeelden van De mol en Temptation Island, waarvan remakes in de maak zijn, in de VS komt de trend helemaal op stoom: daar gaan dit najaar remakes/spin-offs/prequels van onder meer Heroes, Full House, The X-Files en The Muppets in première, en op langere termijn wordt Twin Peaks opnieuw tot leven gewekt.

De drie tv-trends van dit najaar (en de programma's waar we echt naar uitkijken)

© gf

Netflix heeft in dat verband op twee manieren een belangrijke rol gespeeld. Enerzijds wierp het streamingbedrijf zich in het begin op als toevluchtsoord voor tv-series die op een andere zender afgevoerd waren, zoals Arrested Development. Anderzijds houdt Netflix ook constant in de gaten welke films, series en genres druk bekeken worden, en titels die goede cijfers kunnen voorleggen, krijgen zo soms de kans op een nieuw leven. Vandaar dat een cultfilm als Wet Hot American Summer kon leiden tot de gelijknamige tv-serie die afgelopen zomer in première ging op de streamingsite, of dat de ninetiessitcom Full House dit najaar op Netflix een vervolg krijgt in Fuller House. Ook de andere zenders houden bij welke van hun titels het goed doet op Netflix en handelen ernaar: dat dit najaar op Fox een reeks begint gebaseerd op de Spielbergfilm Minority Report, komt door Netflix, de revival van Prison Break - voorzien voor 2016 - kreeg groen licht toen bleek dat het gevangenisdrama uit 2005 heel vaak werd opgevraagd. Je kunt je, net zoals bij Heroes, natuurlijk wel de vraag stellen of een serie waarvan oorspronkelijk al minstens twee seizoenen te veel zijn gemaakt een tweede leven verdient.

UITKIJKEN NAAR? The Muppets (vanaf 22 september op ABC in de VS), dat niet in de vorm van de vroegere show terugkeert maar als een mockumentary in de stijl van The Office. En naar Temptation Island, natuurlijk - vanaf begin 2016 op VIJF.

Lees meer over:

Onze partners