Carte Blanche blaast frisse wind door VRT

Eind september wordt het startschot gegeven van Carte Blanche, een interactief crossmediaal project. Met het initiatief wil de Vlaamse openbare omroep creatieve jongeren een kans geven op televisie.

Op donderdag 26 september 2013 wordt in de Antwerpse Waagnatie het startschot gegeven van Carte Blanche, het nieuwste jongerenproject van de VRT. Vanaf september zullen zes uitgekozen jonge talenten vanuit een studio in Antwerpen experimenteren met televisie voor OP12, de jongerenzender van de openbare omroep. Dat zal gebeuren onder begeleiding van enkele ervaren televisiemakers.

“De bedoeling is dat jongeren televisie op hun eigen manier kunnen heruitvinden”, vertelt Kathy Lindekens, de jongerenadviseur van de VRT. “We willen jongeren actief betrekken bij het maken van televisie en hen een stem geven, wat ook een doelstelling is die uitgeschreven staat in de beheersovereenkomst tussen de VRT en de Vlaamse Overheid.”

Interactiviteit

De projectnaam Carte Blanche mag erg letterlijk worden genomen. Bjorn Dhaenens, die als eindredacteur actief is voor het project, legt uit: “Vanaf eind september zullen de jongeren twaalf weken lang experimenteren met televisie, wat in januari tot enkele concrete programma’s moet leiden. Er staat nog niets vast, ze zullen volledig vrij zijn in de inhoud van hun werk. Het draait echter om meer dan het maken van die programma’s. We gebruiken daarom liever de term project. Het zou fout zijn om te denken dat het dus enkel om het kernteam van de zes geselecteerde jongeren draait. Er zal bijvoorbeeld ook ingezet worden op het interactieve aspect. Elke aflevering zal opgehangen worden aan een sociaal platform zoals Facebook, Twitter of Instagram. De inbreng van alle jongeren is dus belangrijk.”

Afwachten

Ondanks de geestdrift van de bezielers kunnen er ook enkele kanttekeningen geplaatst worden bij het initiatief. Sociale media zijn intussen al enkele jaren helemaal ingebed in de leefwereld van jongeren. Het lijkt dus alsof de VRT eerder aan de late kant is met haar crossmediale televisie-experimenten. Of een openbare omroep met dit initiatief haar jongerenzender OP12 helemaal op de kaart zal kunnen zetten, valt ook nog af te wachten. Het kijkbereik bij de doelgroep tussen 12 en 24 jaar ligt immers altijd een stukje lager dan bij de andere leeftijdscategorieën. De interesses van jongeren zijn per definitie erg divers en laten zich niet zo makkelijk onder één noemer vatten.

In het verleden heeft de openbare omroep al gelijkaardige experimenten op het getouw proberen te zetten. In 2008 was er nog De Overname, waarbij 25 jongeren hun eigen radio- en televisieprogramma’s maakten voor de openbare netten. Het resultaat viel toen eerder braafjes uit, al stroomden enkele van de jonge programmamedewerkers wel door naar radio of televisie.

Het idee achter Carte Blanche is alvast erg nobel. Voor een geslaagde televisiereeks blijft het echter wachten op de actieve inbreng van de Vlaamse jeugd. (StampMedia/Thomas Cruysberghs)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content