Els Van Steenberghe

Theater: Frankenstein woont in Borgerhout

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Het jonge collectief Tuning People creëert met ‘Halve Mens’ rockend en stomend horrortheater met grote H.

Dames en heren! De prijs voor de meest onthutsende transformatie op de scène gaat naar de (voorlopig vrij onbekende) acteur Jo Jochems. Wat de man als en in Halve Mens ( * * * ) presteert, deed ons anderhalf uur op het puntje van ons pluchen zitje balanceren. Respect!

Jochems timmert al een poosje aan de weg. Hij verdeelt zijn tijd tussen creaties voor kinderen en stukken voor volwassenen. Dat doet Tuning People, het vanuit Borgerhout opererende gezelschap dat Halve Mens produceert, ook. Dit jonge collectief is het geesteskind van Wannes Deneer, Karolien Verlinden en Jef Van gestel. De laatste jaren ontwikkelde dit trio een frisse muziektheatertaal met hoog knutselgehalte. Dat leidde vorig jaar tot het prettig gestoorde Tape voor kleuters en iets eerder tot Yvod/Robot (een poging om de emoties van een robot te analyseren).

Na vooral woordeloze voorstellingen gooit Tuning People het met Halve Mens over een andere boeg. Geluid en geknutsel behoren nog steeds tot de hoofdingrediënten maar worden verrijkt door een ferme geut woordjes van de Nederlandse schrijfbelofte Jorieke Abbing. Wat een zet! Abbings pen is ruw, gebald, poëtisch en toch glashelder. Ze levert de sterke verhaallijn die in de vorige creaties vaak ontbrak.

Deneer, Verlinden en Van gestel regisseren. Jochems, bijgestaan door danseres Charlotte Goesaert en muzikant Wim Muyllaert, vertolkt een soldaat wiens gezicht tijdens een oorlog aan flarden wordt geschoten. Die verminking ontstaat op de scène, achter de knutseltafel. Als verminkte soldaat (denk aan Frankenstein) keert hij terug naar zijn dorp. Zijn zoektocht naar een (nieuwe) identiteit ondanks de schaamte, wanhoop en teleurstelling levert indrukwekkend theater op. Er wordt geschreeuwd van afgrijzen. Half doorgezaagde basgitaren, een handvol breinaalden, een accordeon en trompetten met rubberen ontstoppers vormen het ‘heavy metal achtergrondorkestje’. Dat er iets te kwistig omgesprongen wordt met de rookmachine, transparante gordijnen en acrobatische kreun- en kronkelscènes is een typische ‘groeiziekte’ van jonge collectieven. In hun enthousiasme zouden die wilde toneelveulens op alle knopjes en aan alle touwtjes tegelijkertijd willen duwen en trekken.

Staat dat oeverloos enthousiasme de kwaliteit in de weg? Gelukkig niet. Ondanks een soms te beladen scènebeeld is Halve mens imposant muziekheater waarin Jo Jochems een ijzersterke rol neerpoot en hierbij voortgestuwd wordt door de inventieve regie. Na de première klonk er gejoel in de coulissen. Terecht. Met deze Halve mens is Tuning People goed (en tierend) op weg een eigen plekje onder de zon te veroveren als bricolerende muziektheaterbende met een zielzalvende missie.

De trailer:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Els Van Steenberghe

Meer info: www.tuningpeople.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content