Kunstenfestivaldesarts viert twintigste verjaardag met rijk festivalprogramma

© Anne Van Aerschot
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Er staan 32 voorstellingen op het programma waarvan vijftien wereldpremières, onder meer van Anne Teresa De Keersmaeker en Jan Lauwers.

Voor deze twintigste editie wil het Kunstenfestivaldesarts hulde brengen ‘aan de schoonheid en specificiteit van de levende voorstelling, aan de ruimte en de tijd die kunstenaars en toeschouwers met elkaar delen’ in deze woelige tijden. Het festival doet dat met vijftien wereldpremières van onder meer Anne Teresa De Keersmaeker en Jan Lauwers.

Artistiek directeur Christophe Slagmuylder deelt het festivalprogramma in acht thematische clusters op, allemaal vertrekkend vanuit een poging de relatie van zijn festival tot de stad en de samenleving te tonen én te vieren.

FESTIVALTHEMA 1 – TIJD

Vooreerst presenteert hij ‘The Time We Share’. ‘The Time We Share is de titel van het boek waarvan deze twintigste editie vergezeld gaat. Vertrekkend van enkele van de voorstellingen uit de twintig festivaledities, toont het boek hoe creaties een tijdsgeest weerspiegelen, of anders gezegd, hoe een tijdsgeest door artistieke creaties in beeld wordt gebracht.’

FESTIVALTHEMA 2 – LIJF

Een tweede thema is ‘het levende lichaam’. In een sober kader toont het Kunstenfestivaldesarts lichamen die op een ‘natuurlijke manier ademen, werken, spreken, zingen, chreeuwen en zelfs… eten’. Zo palmt Anne Teresa de Keersmaeker Wiels in met Work / Travail / Arbeid. Negen weken lang zijn dansers en musici er aan het werk. Dag na dag wordt het publiek ondergedompeld in de levende voorstelling en de ononderbroken activiteit van de artiesten. Het kijkt niet naar een podium, maar is de bezoeker van een gemeenschappelijk beleefde ruimte. Zelf creëert en danst De Keersmaeker de solo My Breathing is My Dancing. De choreografie ontstaat uit de essentie van de beweging:de adem.

En Boris Charmatz maakt in Mangereen studie van de dagdagelijkse handelingen die bij het eetritueel komen kijken. Vier lichamen kauwen en spuwen, zingen en dansen een langzame ‘vertering’ van de wereld.

Intussen creëert Jérôme Bel samen met een heterogeen en exclusief Brussels gezelschap Gala, een hulde aan de diversiteit, waarin hij een dansende, egalitaire gemeenschap uitbeeldt. De persoonlijke voorstellen van de vertolkers, die qua leeftijd, afkomst, opleiding en tijdsbesteding erg van elkaar verschillen, vormen het basismateriaal van de voorstelling.

FESTIVALTHEMA 3 – TAAL

‘Naast het lichaam wordt ook de taal aan vereenvoudiging blootgesteld’, stelt Slagmuylder. Zo laat Romeo Castellucci in Uso umano di esseri umani een taal horen die tot haar essentie herleid is. In een reeks enigmatische taferelen blijven slechts enkele woorden over, naast zuivere emotie en de kracht van onze eigen verbeelding.

FESTIVALTHEMA 4 – GESCHIEDENIS

Voor The Blind Poetlaat Jan Lauwers zich inspireren door Arabische en Andalusische dichters uit de elfde eeuw. Aan de hand van hun werk toont Lauwers een tijd waar de vrouw macht heeft en het atheïsme wijdverbreid is. Met deze nieuwe creatie gaat Lauwers duizend jaar terug in de tijd om een blik te werpen op het begrip ‘identiteit’ in het multiculturele Europa van vandaag.

‘De geschiedenis komt tijdens deze festivaleditie ook aan bod door het aanboren van ‘klassiek’ repertoire’, onderstreept Slagmuylder. Zo zal The Wooster Group in zijn bewerking van Troilus and Cressida, een van Shakespeares meest ondoorgrondelijke tragedies, het epische verhaal over de Trojaanse Oorlog verplaatsen naar de verovering van het Wilde Westen en de indiaanse oorlogen. tg STAN brengt met De Kersentuin/La Cerisaie een toneelstuk van Tsjechov waarin de acteurs een vlucht voor het heden zien.

FESTIVALTHEMA 5 – DOCUMENT

In het politieke theater van Milo Rau wordt de werkelijkheid weergegeven als in een documentaire. De Zwitserse regisseur brengt dit jaar het tweede luik van zijn trilogie over Europa. Na het buitengewone The Civil Wars, dat vorig jaar in het kader van het Kunstenfestivaldesarts in creatie ging, behandelt Milo Rau deze keer in Dark Ages de troebele verhouding tussen het oude continent en Rusland.

En in Trial About Fakebeschrijft de Brusselse documentairemaker Manu Riche het proces van de Chinese overheid tegen kunstenaar Ai Weiwei in 2012.

FESTIVALTHEMA 6 – REVELATIE

Slagmuylder vindt het ook belangrijk tijdens Het Kunstenfestivaldesarts kunstenaars te tonen die nog aan hun weg timmeren of een bredere uitstraling verdienen. Zoals het werk van de Kaapverdiaanse Marlene Monteiro, die aan de Brusselse dansschool P.A.R.T.S. studeerde. Ze brengt een totaalspektakel dat door zijn grote vindingrijkheid en vormelijke bravoure je hoofd aan het tollen brengt.

FESTIVALTHEMA 7 – RISICO

Het Kunstenfestivaldesarts wil zich ook als onderzoeksruimte profileren, benadrukt Slagmuylder. Zo vat de grote plastische kunstenaar Michel François het plan op om een ’theaterproject’ te creëren. Hij wil de fysieke, ruimtelijke en temporele bestanddelen van het theater uit elkaar laten spatten, waarna een totaal nieuwe partituur tot stand kan komen.

FESTIVALTHEMA 8 – STAD

Het festival opent op de trappen van de Beurs, hartje Brussel, met een evenement van Anna Rispoli. Op die plek brengt ze individuen samen die een ding gemeen hebben: ooit verhieven ze hier hun stem. Rispoli’s tableau vivant is dat van een gedeeld verlangen naar verandering. Tot slot presenteert het festival nog de Belgische première van Maria Tarantino’s film over Brussel: Our City.

(EVS)

Smaakmaker: Work / Travail /Arbeid van Rosas / Wiels

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meer info: www.kfda.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content