Redt prins op witte paard Kasteel van Horst?

© Erfgoed Vlaanderen

Het Kasteel van Horst is aan restauratie toe. Aangezien dat enorm veel geld kost, deelt Erfgoed Vlaanderen de restauratie op in vier fases. Naast subsidies krijgt de vzw financiële hulp uit onverwachte hoek…

Het Kasteel van Horst is aan restauratie toe. Aangezien dat enorm veel geld kost, deelt Erfgoed Vlaanderen de restauratie op in vier fases. Naast subsidies krijgt de vzw financiële hulp uit onverwachte hoek…

Meestal brengt hij vrouwenharten in vervoering. Maar nu heeft de prins op het witte paard zelf een oogje laten vallen op een schone: het Kasteel van Horst. Deze 15de-eeuwse waterburcht, die vaak dienst deed als decor in de stripverhalen van de Rode Ridder, ligt in een weids groen domein in het Hageland.

Sinds 1996 beheert Erfgoed Vlaanderen vzw het kasteel, dat eigendom is van de Vlaamse Gemeenschap. Hoewel het er langs buiten bijzonder mooi uitziet, is de realiteit minder rooskleurig. De voorbije jaren moesten steeds vaker dringende werken uitgevoerd worden om de instandhouding te verzekeren. Het kasteel is dan ook een ‘bedreigd monument’.

Nieuwe samenwerking

Daarom is een structurele restauratie en renovatie noodzakelijk. Aangezien zo’n restauratie veel geld kost, deelt Erfgoed Vlaanderen vzw ze op in vier fasen. De eerste fase die nu aan de orde is, omvat de vleugel met de oude ridderzaal grenzend aan de donjon en kost ruim vier miljoen euro.

Hoewel Erfgoed Vlaanderen structurele subsidies ontvangt, dekken die niet de hele investering. Daarom organiseert Erfgoed Vlaanderen ook allerlei activiteiten in het bezoekerscentrum en het restaurant het Wagenhuis. Nieuwste bron van inkomsten is een samenwerking tussen Erfgoed Vlaanderen en LU. Een samenwerking dus tussen een profit en een non-profit organisatie.

Verloren schat

Zo zet LU, één van de belangrijkste merken van de internationale voedingsproducent Kraft Foods, zijn ‘Prince’ in om het Kasteel van Horst mee te helpen redden. Die ‘Prince’ deed zijn intreden in 1932, al heette hij oorspronkelijk Prince De Beukelaer.

Om de actie extra kracht bij te zetten hebben de partners samen een campagne ontwikkeld: de zoektocht naar de Verloren Schat in het Kasteel van Horst. Via die actie moet het kasteel extra visibiliteit krijgen en nieuwe bezoekers aantrekken.

Vier maanden lang – van april tot en met juli 2010- wordt de actie aangekondigd op de Prince-verpakkingen. Via een wedstrijd kunnen tweehonderd kinderen meer naar de schat komen zoeken.

Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content