Radio 1 komt met nieuw programmaschema

17/10/13 om 18:29 - Bijgewerkt om 18:29

Bron: Knack Focus

Vanaf januari komt Radio 1 met een nieuw programmaschema en opgefriste programma's. 'Hautekiet' wordt strakker, 'Nieuwe Feiten' verhuist naar de middag, in de plaats komt een eigenzinnige round-up van de dag.

Vanaf januari 2014 komt Radio 1 met een vernieuwd programmaschema en opgefriste programma's. "Die worden maximaal afgestemd op het dagritme en de leefwereld van de luisteraars. Daarmee wil de radiozender zijn missie als open informatienet in de toekomst nog beter en efficiënter volbrengen", zegt VRT-radiomanager Els Van de Sijpe.

Bij de meest recente luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), bekendgemaakt eind augustus, zakte Radio 1 naar slechts 6,4 procent. De VRT kondigde toen aan dat er zou bijgestuurd worden.

De zender kondigt nu een nieuw programmaschema aan. Radio 1 wil blijven inzetten op "sterke en gevarieerde inhoud met veel aandacht voor onder andere actualiteit, sport, cultuur en muziek". "Maar we bekijken wel op welke momenten en in welke vorm die thema's het best aan bod komen in het schema", legt Van de Sijpe uit.

Dit najaar neemt de zender de bestaande programma's onder de loep. Bovendien komen er begin 2014 ook wijzigingen in het basisschema op weekdagen. Zo zal het programma van Jan Hautekiet er elke weekdag tussen 9 en 10 uur zijn. Het programma wordt strakker en blijft sterk interactief op alle platformen. Tussen 10 en 12 uur is er ruimte voor "een nieuw en origineel radioformat" dat de luisteraars begeleidt doorheen de voormiddag.

"Nieuwe Feiten" verhuist naar de middag (12-13 uur). 's Avonds tussen 19 en 20 uur is er ruimte voor een originele en eigenzinnige round-up van de dag. De komende weken en maanden werken de Radio 1-medewerkers de concrete invulling van het vernieuwde programmaschema verder uit.

Aan de missie en het DNA van Radio 1 wordt niet geraakt. "Radio 1 blijft een open informatienet gedreven door wat er in de wereld gebeurt. Bij de concrete uitwerking van die missie houden we wel rekening met een veranderende context en een veranderend mediagebruik van de Vlamingen", aldus Van de Sijpe.

Onze partners