Post-it War breekt ook in ons land uit

© Blue4You

In heel Europa leveren werknemers van bedrijven strijd om de origineelste creaties met post-its te maken.

Wat begon als een zomers grapje in Parijs, houdt intussen werknemers in heel Europa in de ban: de Post-it War. Ook in ons land duiken de eerste creaties met de kleurrijke, zelfklevende briefjes op. Het fenomeen toont gelijkenissen met de graffitikunst.
Het principe is eenvoudig: bedenk een persoonlijke, originele creatie met post-its en kleef die op het raam van je kantoor. Daarna is het de bedoeling dat de werknemers van het bedrijf aan de overkant op dat pixelwerkje reageren door er zelf een te maken. En zo gaat de bal aan het rollen.

Intussen doken in Brussel de eerste creaties op bij webdesigner Blue4You, radiozender Pure FM, de RTBF en het ministerie van Financiën. In Limburg vormt Pukkelpop het onderwerp van het spelletje. Bij evenementenbureau Cocomo in Hasselt verschenen maandagavond post-its met een steunbetuiging voor de nabestaanden aan het raam.

“Met onze grote muzieknoten en de letters ‘PP 2012’ vragen we om Pukkelpop ook volgend jaar te laten plaatsvinden”, zegt Lut Wyers van Cocomo. “Het is voor ons een originele manier om de getroffen families en de organisatie een hart onder de riem te steken.”

Werknemers van het Parijse kantoor van Ubisoft, een bedrijf dat videogames uitgeeft, begonnen met de trend. De overburen van BNP Paribas reageerden door hun ramen ook vol te kleven. Vooral figuurtjes uit videogames uit de jaren tachtig, zoals Pac Man, sieren de ramen. Intussen heeft het fenomeen niet alleen heel de noordwestelijke zakenbuurt van Parijs, maar ook steden zoals Lyon en Toulouse in zijn greep.

Net als graffiti
Net als graffiti duiken de creaties overal in het straatbeeld op. Die graffiti kreeg de laatste maanden trouwens opvallend veel aandacht. In het Museum van Elsene loopt de tentoonstelling ‘Explosition’, in het Museum of Contemporary Art in Los Angeles kende de expo rond street-art en graffiti, die onder meer werk van Banksy bevatte, een overdonderend succes.

Zoals in Elsene doken ook in Leuven de afgelopen weken diverse graffitikunstwerken op in het straatbeeld. Sommige street-artwerken van het OUToMatic-festival zijn intussen opnieuw verdwenen. “Tot eind augustus blijft de muur op het terras van museum M staan. De oude dame, die vanuit M te zien is, blijft tot eind september. En het werk van Momo en Eltono krijgt zelfs een permantente stek”, vertelt initiatiefnemer Hans Geyens.

Om het tijdelijke karakter van street-art en graffiti enigszins te compenseren zag een paar weken geleden de website Street Art Belgium het levenslicht. Daarop willen de oprichters de street-art in ons land inventariseren.

Elien Haentjens

Wie de Post-it oorlog op de voet wil volgen, kan zowel op Facebook als op Twitter terecht. Wie zijn creatie eerst op de computer wil uittesten, kan terecht op de site Post-it Art Creator.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content