Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

14/07/13 om 18:56 - Bijgewerkt om 18:56

Zomer van Antwerpen: Een sabayontragedie

Brut Theater bewerkt in 'Ketchikan' David Vanns 'Legende van een zelfmoord' tot theater te midden het stro, de conservenblikken en een vijver vol sokken.

Zomer van Antwerpen: Een sabayontragedie

© Brut Theater

The Play = Ketchikan

Gezelschap = Brut Theater en Villanella

In een zin = Greet Jacobs en Hannah De Meyer vertolken in een melancholisch decor een naar verbrande sabayon geurende moeder-dochterrelatie. Ze spreken zinnen die nazinderen maar verliezen zich in te melodramatisch spel.

Hoogtepunt = Is misschien wel de scène waarin de kommer en kwel met een vleugje humor wordt gekruid: het moment waarop mama en dochter met stro op het hoofd omheen hun hutje trekken. Ter camouflage voor de wilde beesten...

Score = * *

Quote = 'Toen ik de boot zag zinken, wist ik dat zij niet lang meer mijn moeder zou zijn'

De zelfmoord van zijn vader leidde niet alleen tot David Vanns meesterlijke debuut Legende van een zelfmoord maar ook tot de theatervoorstelling Ketchikan van het jonge collectief Brut. Te midden de strobalen, conservenblikken en een vijver vol sokken - samen het niemandsland 'Ketchikan' - toont Brut de tragiek van een kind dat voor zijn moeder wil (moet) zorgen maar daar onmogelijk in slaagt.

Vanns autobiografische verhalenbundel vol messcherpe zinnen over de getroebleerde vader-zoonrelatie werd door Hannah De Meyer, Greet Jacobs en regisseur Alexia Leysen bewerkt tot een tragische en naar verbrande sabayon geurende moeder-dochterrelatie. Met als beukende kernzin 'Ik besefte dat mijn moeder niet lang meer mijn moeder zou zijn'. Het trio vertaalt die tragiek naar sterke scènebeelden die haast pijn doen aan de ogen.

En toch slagen ze er niet helemaal in om hun publiek te raken met dit heftige thema. Ze vertalen die heftigheid in een te melodramatische speelstijl.

De dames spelen nog de hele maand in een loods in Zurenborg. Groei van dit stuk is dus verzekerd! Maar is het een cadeau om als jonge, kwetsbare theatermaker volop te experimenteren en je eigen taal te exploreren voor de ogen van heel Antwerpen én 'de parking'?

Smaakmaker:

Els Van Steenberghe

De volledige recensie lees je woensdag 31 juli 2013 in Knack Focus.

Meer info: www.brut-theater.com en www.villanella.be

Onze partners