Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

10/07/13 om 15:13 - Bijgewerkt om 15:13

Zomer van Antwerpen: Barbecueën met Hannibal

'Hannibal' van 't Arsenaal zet de Zomer van Antwerpen in lichterlaaie met vuurpijlen, brandende offergeiten, op de barbecue gebraden sardientjes én enkele vlammende acteerprestaties.

Zomer van Antwerpen: Barbecueën met Hannibal

© Stef Depover

The Play = Hannibal

Gezelschap = 't Arsenaal, Le Manège Mons Maubeuge, Zomer van Antwerpen, Moussem, GEN2020 en Steunpunt Tewerkstelling vzw / Metaalbad

In een zin = Door de tragiek en wanhoop van de Carthagenen te tonen, maakt Michael De Cock de eenzaamheid, de verbetenheid en het minderwaardigheidsgevoel zichtbaar waarmee hedendaagse migranten en vluchtelingen te vaak kampen.

Hoogtepunt = Het moment waarop Hannibals gesneuvelde soldaten gegroet worden en knetterende vlammen een pakkende sfeer creëren, samen met de sobere maar sprekende kostuums in aardetinten.

Score = * * *

Quote = 'Tijd voor de grote kuis!'

De met pels en leder bedekte schouders van Tom Van Landuyt en Sabri Saad El Hamus. Zíj dragen Hannibal van 't Arsenaal. Van Landuyt speelt de zoon van Hannibal Barkas (Saad El Hamus) wiens troepen deze zomer hun tenten opslaan op een verlaten asfaltstrook in de Antwerpse haven.

De twee topacteurs vertolken samen met Wouter Bruneel (als kok en Romeinse generaal) en een bataljon figuranten de woeligste tijd uit Barkas' leven: de maanden waarin hij een veertigtal olifanten en 70 000 manschappen vanuit Carthago de Alpen over jaagt en tevergeefs probeert Rome in te palmen. Regisseur en auteur Michael De Cock zet veel visueel en muzikaal vuurwerk in. Maar het knapste is dat De Cock door de tragiek en wanhoop van de Carthagenen te tonen de eenzaamheid, de verbetenheid en het minderwaardigheidsgevoel zichtbaar maakt waarmee hedendaagse migranten en vluchtelingen te vaak kampen.

Een stuk ensceneren dat wil entertainen, historisch inzicht geven én doen nadenken over vandaag is érg ambitieus. Tijdens de Antwerpse première verliep het begin en veel scènewissels dan ook stroef en speelden beide hoofdrolspelers nog wat verkrampt. Als twee statige olifanten die de Alpen zien opdoemen, zeg maar.

Smaakmaker:

Els Van Steenberghe

De volledige recensie verschijnt 24 juli 2013 in Knack Focus.

Meer info: www.tarsenaal.be en www.zva.be

En: http://www.radio1.be/programmas/het-spoor-van-hannibal/michael-de-cock-maakt-een-bijzondere-reis-door-ons-continent-herbeluister-de-reeks

Onze partners