THV DRDH Architects – Julian Harrap Architects restaureren en renoveren de Bourla

© Bruno Vandermarliere
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

De Raad van Bestuur van Toneelhuis besliste deze week om de opdracht voor het opmaken van het Masterplan en het Beheersplan voor de restauratie en renovatie van de Bourlaschouwburg, toe te wijzen aan de THV DRDH Architects – Julian Harrap Architects.

Op 7 september 2015 werd de selectie van vijf kandidaten door de Raad van Bestuur van Toneelhuis goedgekeurd. Op 18 maart 2016 ontving de beoordelingscommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de Stad Antwerpen en Toneelhuis, de offertes van de vijf kandidaten en heeft vervolgens de kandidaten ontvangen voor presentatie van hun offertes en verduidelijking van hun visie op deze opdracht.

Die beoordelingscommissie besloten dat THV DRDH Architects – Julian Harrap Architects uit Londen de meest heldere, evenwichtige, inspirerende en haalbare visie heeft voorgesteld. De commissie waardeerde vooral de heldere conceptuele benadering, zowel architecturaal als cultuurhistorisch en het feit dat ‘Pierre Bourla herinnerd wordt, niet door terug te grijpen naar het oorspronkelijk plan, maar door het vernieuwen van de oorspronkelijke ontwerpwaarde’. Dit biedt, aldus de commissie, ‘garantie voor een genuanceerde aanpak die op respectvolle wijze het erfgoed bewaart en tegelijk inspireert voor toekomstig gebruik.’

DRDH – Julian Harrap is een ervaren internationaal team zowel op vlak van de restauratie van architectuur, theatertechniek als akoestiek. Het is een team waarvan de verschillende bureaus betrokken zijn geweest bij andere culturele monumenten zoals de Neues Museum in Berlijn, de Royal Opera House in Londen, het Mauritshuis in Den Haag en vele anderen. Eind mei 2017 dient het Masterplan klaar te zijn en eind 2017 het Beheersplan voor Onroerend Erfgoed.

Pierre Bourla wordt herinnerd, niet door terug te grijpen naar het oorspronkelijk plan, maar door het vernieuwen van de oorspronkelijke ontwerpwaarde’.

Philip Heylen (CD&V), schepen voor Cultuur, Economie, Stads- en Buurtonderhoud, Patrimonium en Erediensten is vooral bijl dat ‘de renovatie en de restauratie van de Bourlaschouwburg een perfect huwelijk kan zijn tussen verleden, heden en toekomst. Meer dan ooit geloof ik dat het cultuurhistorische erfgoed van de Bourlaschouwburg perfect kan worden bewaard, en dat Toneelhuis tegelijk alle kansen zal krijgen om theater van de 21ste eeuw op de scène te brengen.’

Ook dr. Johan Swinnen, voorzitter Toneelhuis, benadrukt dat ‘met de keuze van dit architectenteam een pad is gekozen waar zowel een hedendaagse werkplek als een grote eerbied voor de Bourla als monument een plaats hebben.’

Die nadruk op het verbinden van verleden, heden en toekomst is niet onbelangrijk in dit dossier. In mei 2014 kwam er protest van de Europese erfgoedorganisatie Europa Nostra op de renovatieplannen. De organisatie vond dat het erfgoed van de Bourlaschouwburg bedreigd werd door de plannen.

(EVS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content