Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

29/08/12 om 10:46 - Bijgewerkt om 10:46

Theater: 'Stapt alstublieft!'

Hartekop van Het Gevolg is bruut waterballet over letterlijk én figuurlijk kreupel zijn. Met een sterdanser die zich niet op benen maar op wielen, handen en knieën voortsleept.

Theater: 'Stapt alstublieft!'

© Raymond Mallentjer

The Play = Hartekop

Gezelschap = Het Gevolg

In een zin = Als een danser op wielen draagt Deckx deze tragedie over opgroeien als ongewenst, 'nutteloos' individu. Waarin de mooie woorden soms de prachtige beelden ietwat in de weg staan.

Hoogtepunt = 'Waarom kan ik niet de vader zijn van een gewone zoon?', vraagt vader Stefaan Degand zich halfweg de voorstelling af. Ondertussen kruipt zijn kreupele zoon op handen en voeten door het water en hijst zich op zijn kromme voeten in zijn rolstoel. Mama (Marit Stocker) en schoonmoeder (An Nelissen) keren het tafereel de rug toe.

Score = * *

Quote = 'Waarom kan ik niet de vader zijn van een gewone zoon?'

'O neen, dit wordt toch geen 'rolstoeltheater' dat elke druppel medelijden uit het publiek wil persen?' Ons alarmlampje flikkerde toen de achttienjarige rolstoelpatiënt Sander Deckx kordaat de onder water gezette, gitzwarte speelvloer van de militaire opslagplaats opreed terwijl Randy Newmans breekbare One more hour uit de boxen schalde. Vals alarm, zo bleek. Dat die scène niet meedingt naar de prijs voor het meest sentimentele podiumgedrocht is te danken aan Deckx' serene uitstraling en integer spel.

Als een danser op wielen draagt Deckx deze tragedie over opgroeien in een verbitterd land als 'nutteloos' individu. Zijn lichaam is een metafoor voor de kreupele vader-zoonrelatie én verbeeldt de pijn van het ongewenst zijn. Deckx sterke spel, de chemie tussen Degand en Deckx én Jan Strobbes vormgeving die van elk beeld een perfect uitgelicht stilleven in een nachtelijk landschap maakt, tillen Hartekop op tot een processie van prachtbeelden. Enig nadeel: Percevals poëtische, van oneliners doorspekte tekst wordt hierdoor soms overbodig.

Smaakmaker:

Els Van Steenberghe

De volledige recensie lees je volgende week (12 september 2012) in Knack Focus.

Meer info: www.hetgevolg.be

Onze partners