Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

22/11/13 om 23:31 - Bijgewerkt om 23:31

Theater: SOS Filip

Al kokend, schillend, roerend en spelend neemt Filiponbeholpen, grappig en rakend afscheid van zijn moeder in 'De geschiedenis van de wereld (aan de hand van banaliteiten)' in de Kopergietery.

Theater: SOS Filip

© Phile Deprez

The Play = De geschiedenis van de wereld (aan de hand van banaliteiten)

Gezelschap = Kopergietery

In een zin = Een ratelend verteld kleinood over afscheid nemen van de meest dierbare. Zo ratelend dat het aandoenlijk en herkenbaar wordt. Maar zo vol gevatte, komische (taal)vondsten dat het ook bruisend theater is.

Hoogtepunt = De scène waarin Filip vertelt over de manier waarop zijn ouders elkaar ontmoetten. Hoog in de lucht. En dus springt De Voogdt snel en lenig als een kat bovenop zijn decor: een sjofele, lichtblauwe keuken waar je van de ooit-eens-witte tegeltjes kan aflezen wat Filips lievelingsgerechten zijn. Tomatensaus is alvast een toppertje!

Score = * * * *

Quote = 'Een mens is als een museum. Al heb je aan een leven niet genoeg om alle kamers te bezoeken.'

Filip weet met alles raad. Zijn lichtblauwe keuken met formica-meubilair timmerde hij zelf in mekaar, zijn appels schilt hij met een appelschiller, boeken leest hij bij het licht van de vlammen die hij tussen de bladzijden kleeft en cake bakt hij met behulp van een goocheltruc.

Titus De Voogdt verzon en vertolkt Filip. De Voogdt is een van de compagnons de route van Arne Sierens maar in De geschiedenis van de wereld (aan de hand van banaliteiten) staat hij voor het eerst alleen op de scène. Hij is geen perfect sprekende acteur maar oogt en klinkt als een sportieve buurjongen die zo overmand is door emoties dat hij niet anders kan dan vertellen en liefst alles tegelijkertijd wil zeggen. Want Filip kan veel oplossen maar afscheid nemen van zijn 'moetse' lukt hem niet. Hoe hard hij ook ratelt en hoe hoog hij ook op de keukenkasten klautert.

Geoffrey Burtons snoeiharde gitaarsolo's zorgen voor enkele adempauzes in het ratelritme van De Voogdt. Regisseur Johan De Smet had kunnen ingrijpen door meer stiltes af te dwingen, maar dan had hij afbreuk gedaan aan die pakkende vertolking van een onbeholpen, in het verleden grasduinende mens die geen raad meer weet met zijn verdriet en zichzelf.

Smaakmaker:

KOPERGIETERY: trailer * De geschiedenis van de wereld from Kopergietery Gent on Vimeo.

Els Van Steenberghe

De volledige recensie lees je woensdag 4 december 2013 in Knack Focus.

Meer info: www.kopergietery.be

Onze partners