Els Van Steenberghe

Theater: Sexy schreeuwtheater

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Afstuderen in stijl, dat is wat Jonas Vermeulen en Boris Van Severen doen met ‘The Great Downhill Journey Of Little Tommy’, hun metal/hardrocktheaterstuk én masterproef aan de afstudeerrichting Kleinkunst van de Artesis Hogeschool.

The Play = The Great Downhill Journey Of Little Tommy

Gezelschap = Jonas Vermeulen en Boris Van Severen

In een zin = Theater zoals het hoort te zijn: dampend en wervelend. Pure seks, drugs & rock-and-roll. Mét een eenvoudige verhaallijn – een jongen gaat op zoek naar de zee – die vooral als ‘wasdraad’ functioneert waaraan de performers hun prettig gestoorde scènes / songs ophangen.

Hoogtepunt = De openingsscène: Vermeulen schreeuwt zich – met behulp van een megafoon – de longen uit het lijf: ‘He’s gone!!!’ De beheersing van zijn stem én mimiek maken Vermeulen in een klap tot een hysterische moeder die pas ontdekte dat haar jonge zoon ervandoor is.

Score = * * *

Seks, drugs en rock-‘n-roll, dat is de door Ian Dury geïnspireerde definitie van theater die Knack Focus hanteert en dat is ook exact de visie van theatermakers Jonas Vermeulen en Boris Van Severen. Vermeulen liet zich reeds opmerken tijdens TAZ#2012 met een monoloog onder de grond. Ook deze masterproef speelt zich ‘underground’ af.

De heren vertimmerden, samen met Sarah Yu Zeebroek, de repetitieruimte van HETPALEIS tot een donker concertpodium (denk aan de groezelige podia die je aantreft in hippe muziekcafeetjes). Ze propten het vol (bas)gitaren, een drumstel, een synthesizer en een hammondorgel. Als achterwand fungeert een in lichtbakken opgehangen papierstrook waarop Zeebroek live illustraties maakt. En alle (Engelstalige) songteksten worden eveneens geprojecteerd.

Ook al oogt de setting als een podium van een of andere hardrockband, toch beleef je een echte (muziek)theatervoorstelling. Plot: een kleine jongen, Tommy, verlaat zijn alleenstaande moeder om de zee te zien. Op zijn tocht ontmoet hij louche figuren (van cafébazen met een trauma tot veiligheidsagenten en Zwarte Lola’s). Het is een typisch ‘Bildungsverhaal’ – eigen aan de leeftijd van deze theaterveulens, wellicht – over de volwassenwording van een jongen. Elke scène is een song en de heren putten daarvoor uit het rijke arsenaal der pop- en rockmuziekgeschiedenis.

Ze vertolken alle rollen al zingend én met een subtiel uitgedokterde mimiek (waarin vooral Vermeulen uitblinkt). Zowel de wanhopige moeder, een dronkenlap, de bedeesde Tommy als de verlepte Zwarte Lola zetten de twee glashelder en met verve neer zonder in al te karikaturaal spel te vervallen. Ze vertalen hun acteerspel naar geschreeuwde, gewiegde en/of grappige songs.

Ook al is het verhaaltje niet bijster origineel, de manier waarop het gebracht is , is succulent. Dit duo met cowboylaarzen, een plectrum in de achterzak van de zwarte jeans, een gepassioneerde spelersziel en een hart vol broze woorden zou wel eens een ferme portie sex and drugs and rock and roll in het hedendaagse theater kunnen injecteren. Very good indeed!

Smaakmaker – Fragment uit Wiejoow (HETPALEIS), waar Vermeulen een van de performers was:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Els Van Steenberghe

De voorstelling wordt volgend seizoen in HETPALEIS hernomen. We houden u op de hoogte.

Meer info: www.hetpaleis.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content