Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

15/12/11 om 23:31 - Bijgewerkt om 23:31

Theater: Moresnet, De Queeste

De Queeste waagt zich met 'Moresnet' in een historisch, politiek en emotioneel mijnenveld. They survive!

Theater: Moresnet, De Queeste

© Ellen Haesevoets

Gortdroog en schraal klinkt de aankondiging van het Hasseltse gezelschap De Queeste: 'In Moresnet kijken mensen terug naar hun verleden, om iets te leren voor de toekomst. Over vergeten, willen vergeten en niet kunnen vergeten.' Geeuw! De titel van het stuk verwijst naar Moresnet, een dorpje aan de grens van België, Duitsland en Nederland waar een rijke zinkmijn in 1816 tot verhitte, ellenlange regeringsonderhandelingen leidde.

Na een grauw, ergerlijk galmend begin ('dankzij' dekselse zendmicrofoontjes) staat Moresnet ( * * * ) alsnog garant voor een prikkelende, meeslepende toneelavond. Want het geslepen auteursduo Paul Pourveur en Lot Vekemans legde regisseur Christophe Aussems goud in de handen.

Ondanks een gemiste kans op muzikaal vlak overtuigt Moresnet als doortimmerd, wervelend gespeeld teksttheater dat de geschiedenis van een grensgebied als treffende metafoor hanteert voor de waaier aan crisissen waarmee en waarin de 21ste-eeuwse mens (over)leeft.

Els Van Steenberghe

Meer info: www.dequeeste.be

De volledige recensie leest u volgende week (woensdag 21 december 2011) in Knack Focus.

Onze partners