Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

25/02/14 om 00:59 - Bijgewerkt om 00:59

Theater met paardenkracht

Stel je voor dat er in jouw voortuin een volbloed smakelijk van de haag eet terwijl zijn ruiter intussen alles doet om jouw leven op te fleuren. Daarover vertelt Pieter De Buysser in 'Landschap met springwegen'.

Theater met paardenkracht

© Herman Sorgeloos

The Play = Landschap met springwegen

Gezelschap = Pieter De Buysser

In een zin = De Buysser is een ruiter die zijn paard in de voortuin van onze gedachten plaatst en ons anderhalf uur lang opfleurt.

Hoogtepunt = Het slotbeeld , omdat het visueel zo prachtig en hoopgevend is en meteen ook het hele verhaal samenvat. Je ziet een sprookjesachtig uitgedoste man en een paard die samen door het leven trekken, beiden voorzien van een hart van goud.

Score = * * * *

Quote = 'Dit slagersmes van Walt Disney behoort vanaf nu ook tot de collectie.'

Stel je voor dat er in jouw voortuin een prachtige volbloed smakelijk van de haag eet terwijl zijn ruiter intussen alles doet om jouw leven op te fleuren. Daarover vertelt Pieter De Buysser in Landschap met springwegen.

De titel verwijst naar de manier waarop De Buysser vertelt: al springend van de ene naar de andere situatie waarin hij verzeild raakte samen met Zoltan en zijn paard Abas. Deze theater makende filosoof bewijst hier nogmaals (na het magistrale Book Burning) dat hij een rasverteller is die je aan zijn - lachende - lippen doet hangen. Hij lacht zijn publiek continu bemoedigend toe. Dat is ook de insteek van elk verhaal dat hij vertelt: met zijn verbeelding én zijn filosofische kennis zaait hij moed, troost en existentieel inzicht in de hoofden en harten van zijn toeschouwers. Zónder hoogdravend te worden.

Te midden fascinerende, historisch gewichtige attributen (zoals een zakje gruis uit de Grot van Plato of het laatste leeggoed van Boris Jeltsin) die op houten tafeltjes-met-hoeven liggen en goudgeel belicht worden, toont De Buysser een witte doos aan het publiek. Het is een doos die van het ene staatshoofd naar de andere topregisseur verhuisde en uiteindelijk in De Buyssers handen terechtkwam. De witte doos met de vergeelde randen is zowat het omgekeerde van de 'Doos van Pandora'. Ze bevat geen onheil maar geluk. Van zodra De Buysser het deksel oplicht, ontspint zich een geestig verhaal over De Buyssers' ontmoeting met het paard Abas dat met zijn sprookjesachtig uitgedoste ruiter Zoltan van voortuin naar voortuin trekt. Het duo belandt - samen met De Buysser - toevallig altijd in dié voortuin waar de mensen het meeste nood hebben aan geluk, een schouderklopje of een 'historisch gewichtig' cadeautje.

Het geheel is een hartverwarmende queeste naar menslievendheid en een glasheldere blik op (de historische wortels van) de jachtige, geldzuchtige samenleving. De Buysser is een ruiter die zijn paard in de voortuin van onze gedachten plaatst en ons anderhalf uur lang opfleurt en bemoedigt om vooral naar elkaars hart te jagen en niet mee te stappen in de rush naar The Big Money.

Smaakmaker: De Buysser spreekt over zijn vorige creatie Book Burning -

Els Van Steenberghe

Meer info: www.pieterdebuysser.com

Onze partners