Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

04/06/14 om 06:00 - Bijgewerkt om 05:59

Theater: Macbeth woont in Congo

Brett Bailey verhuist Macbeth van Schotland naar Noord-Kivu in Congo en maakt van Verdi's opera 'Macbeth' een even grappig als pijnlijk portret van het bloedvergieten door machtswellust.

Theater: Macbeth woont in Congo

© Morne Van Zyl

The Play = Macbeth

Gezelschap = Brett Bailey

In een zin = De zwierige, expressievolle muziek van Verdi, de kleurrijke regie van Brett Baily en het krachtige spel van de performers maakt deze Macbeth tot een pittige, onvergetelijke ervaring die met een subtiel evenwicht tussen de lach en de traan een statement van formaat maakt: macht leidt tot ellende.

Hoogtepunt = De beroemde solo van Lady Macbeth: imposant, ontroerend én grappig.

Score = * * * *

'Heb net drie heksen ontmoet en gesproken. C U later! X Macbeth', dat sms'je krijgt Lady Macbeth van haar man terwijl ze in de wasserette zit. Die frisse en niet van humor gespeende actualisering van Verdi's opera (naar Shakespeare) maakt de Zuid-Afrikaanse regisseur Brett Bailey's Macbeth tot een even vermakelijke als rakende ervaring.

Dat de cast uitsluitend uit zwarte performers bestaat die elk een verleden als vluchteling uit Oost-Congo met zich meedragen, maakt de ervaring des te beklijvend. Bovendien halen we deze informatie niet (alleen) uit de persmap. Tijdens de voorstelling verschijnt op een centraal geplaatst projectiescherm wie met welk oorlogsverleden kampt. Op slag bekijk je de performers met andere, nog respectvollere ogen en begrijp je waarom een van hen consequent het gezicht afwendt wanneer de collega-performers een raid naspelen. Wellicht te veel in het echt meegemaakt om nu ook nog eens op de scène met deze beelden geconfronteerd te worden.

De scène is onderverdeeld in drie delen. Aan de ene kant zit een koortje dat bestaat uit de performers die ook het hele verhaal zullen spelen. Op sommige momenten is het koortje dan ook maar twee man sterk omdat de anderen aan het spelen zijn. Dat spelen van scène gebeurt op een klein, hoger podium op het podium. Aan de andere zijde ervan zit een kamerorkest. Want Verdi's operapartituur is speciaal herschreven voor een kleiner orkest.

De zwierige, expressievolle muziek van Verdi, de kleurrijke regie van Brett Bailey en het krachtige spel van de performers maakt deze Macbeth tot een pittige, onvergetelijke ervaring die met een subtiel evenwicht tussen de lach en de traan een statement van formaat maakt: macht leidt tot ellende.

Smaakmaker: