Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

06/02/14 om 13:20 - Bijgewerkt om 13:20

Theater: He bites again

Anno 2014 zet 'Dracula' zijn tanden niet langer in sappige halsjes maar in gemoedsrust. De Tijd voert de gevolgen op in een decor dat het midden houdt tussen een designkasteel en een groentenwinkel.

Theater: He bites again

© Willy Wtterwulghe

The Play = Dracula

Gezelschap = De Tijd

In een zin = Dracula staat stijf van de poëtische zinnen vol levenswijsheid én Weltschmertz. Het stuk besluipt je zoals een vampier, brengt je in de war zoals een vampier en bijt pas op het einde. Bloedend verlaat je de zaal.

Hoogtepunt = Vandervosts personage vertelt hoe hij voor het eerst in zijn leven de haren van zijn moeder mag borstelen en hoe hij in haar huis het boek vindt dat hij zichzelf op zijn achttiende verjaardag schonk...

Score = * * *

Quote = 'Ik kan het alleen nog maar over het einde hebben'

Hoe voelt een vampierenbeet? Die vraag beantwoordt Lucas Vandervost in Dracula. Hij trommelde zes acteurs en een muzikant op, vroeg hen Bram Stokers Dracula te lezen en te vertellen welke gedachten of gevoelens het boek losweekte. Met dat materiaal ging Freek Vielen aan de slag en schreef een betoverend mooie, filosofische tekst die op sommige momenten echter ontstellend star vertolkt wordt.

'Wat een draak van een Dracula!', denk je tijdens die momenten. Er dolen personages over de scène die over hun angsten vertellen maar je krijgt er kop noch staart aan. Net wanneer je echt niet meer weet waar dit alles op slaat, kantelt de voorstelling en start Vandervosts personage - die vanaf de zijlijn toekeek naar wat zijn droombeelden bleken te zijn - een pakkende, subliem gecomponeerde monoloog waarin hij de jachtige, zure tijdsgeest haarscherp veroordeelt. Het is 'tijd om te huilen', vindt hij. De bizarre personages zijn slachtoffers van die tijd. Hij identificeert hen als zijn vrouw, zijn kind en zichzelf. En vertelt vervolgens - met wat te veel woorden - over het zwaarste afscheid.

Deze Dracula besluipt je zoals een vampier, brengt je in de war zoals een vampier en bijt pas op het einde. Bloedend verlaat je de zaal.

Smaakmaker:

DRACULA from Toneelproducties De Tijd on Vimeo.

EN

Els Van Steenberghe

De volledige recensie lees je woensdag 19 februari 2014 in Knack Focus.

Meer info: www.detijd.be

Onze partners