Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

15/08/14 om 12:26 - Bijgewerkt om 12:36

Theater: FadoFaust

Met Fausto trakteert Figurentheater FroeFroe (in opdracht van De Zomer van Antwerpen) iedereen op een gratis ontmoeting met Faust en de duivel. Fausto is vurig, luchtig en muzikaal figurentheater dat naar het einde toe ook intiem en ontroerend wordt.

The Play = Fausto

Gezelschap = Figurentheater FroeFroe

In een zin = Vurig, luchtig figurentheater dat naar het einde toe ook intiem en ontroerend wordt.

Hoogtepunt = Het moment waarop Mefisto voor het eerst verschijnt aan Faust. Hilarisch, verrassend en op een manier die enkel met poppen kan. Want alleen in het figurentheater kunnen personages zo indrukwekkend transformeren.

Score = * * * *

Quote = 'Vertel mij, God: waarom!'

Terwijl de zon ondergaat, stroomt de Antwerpse Konijnenwei vol nieuwsgierigen die de duivelse ondergang van Faust willen meemaken. Deze keer in een spannende latexversie à la FroeFroe. Deze Fausto is poppentheater in de beste FroeFroe-traditie: een vlot geschreven en geregisseerd verhaal (starring: Jan Maillard) dat verteld wordt door meesterlijke (poppen)spelers in een decor waar achter elk hoekje en tussen elk spleetje wel een vormgrapje verstopt zit.

Ook al kiest FroeFroe in dit Zomer van Antwerpen-avontuur bewust voor een qua vorm en inhoud zo toegankelijk mogelijke voorstelling (en spelen ze dus niet in de inventiefste setting), toch levert dat een zeer genietbare versie van de Faustmythe op. Mede door het verrassende muzikale kader. Flamencozangeres Amparo Cortés zorgt samen met gitarist Arne Leurentop voor de sfeervolle flamenco- en fadosoundscape terwijl de wijze professor Fausto (en niet 'Faust', want Maillard verplaatst de handeling naar het gelovige Spanje) zijn ziel verkoopt aan duivel Mefisto. Ondertussen wordt de brave man ook nog eens verliefd op het onschuldige meisje Greta. Met duivelse gevolgen.

Er wordt gespeeld op een eenvoudige maar uitgekiend vormgegeven speelvloer: een uit houten planken geconstrueerde heuvel. Mét voldoende kieren tussen de planken zodat er met rook-, licht- en vuureffecten gespeeld kan worden. En ook met de fluwelen gordijnen die de scène en de coulissen scheiden, wordt gestoeid. Aan weerszijden van dat podium zitten Hans Van Cauwenberghe en Gert Lahousse, elk op een hoge uitkijktoren. Vandaaruit spelen ze alle poppenstemmen. Behalve de rol van Mefisto en Greta. Die worden werkelijk schitterend vertolkt door Tania Kloek. Moeiteloos weet ze te switchen tussen het slechtste en zachtaardigste personage. Knap! Even knap is het wervelende poppenspel. FroeFroe ontwerpt ook nu weer levensgrote latex-en moussepoppen die meestal door een of twee spelers gemanipuleerd worden. Typisch aan die poppen is hun expressieve gelaatsuitdrukking én hun guitig vormgegeven lichaam. Daardoor ogen de poppen altijd grappig maar stralen ze ook steeds perfect het tragische, boze, zachte, ... karakter van hun personage uit.

Dat evenwicht tussen de grap en de ernst wordt aangewakkerd door Cortés' gezang en maakt Fausto tot guitig, niet vernieuwend maar wél met vakmanschap en veel spelplezier gemaakt figurentheater, mét een erg verrassend, intiem einde. Dit is laagdrempelig openluchttheater waar jong en oud van kunnen genieten. Net als van een zonsondergang.

Smaakmaker

Els Van Steenberghe

Meer info: www.froefroe.be

Onze partners