Els Van Steenberghe

Theater / dans: Vor deinem Thron, Claire Croizé, Action Scénique & B’Rock

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

‘Vor deinem Thron’ licht letterlijk op naarmate de tijd vordert. De creatie begint mak maar eindigt gracieus en innemend.

‘Maar wat doet ze toch?’ Dat dachten we tijdens de eerste momenten van de creatie Vor deinem Thron ( * * * ). We zaten op het puntje van onze stoel. Niet uit verwondering noch in absolute extase. Maar uit frustratie. We schoven zo dicht mogelijk naar de scène toe, snakten naar een toneelkijker want dachten dat we van alles misten. Want er gebeurde amper iets. De danseres / choreografe Claire Croizé bewoog uiterst bezadigd. We durven zelfs het woord ‘mak’ fluisterend in de mond te nemen. De scène werd karig belicht. En de muzikanten van het Gentse barokorkest B’Rock deden waar ze in uitmunten, volle en warmbloedige muziek brengen. Zonder meer.

Poppetje?

Godallemachtig! Een dansvoorstelling brengen met live muziek mag toch wat meer zijn dan ruisen op de melodie en tussen twee ‘ruislijnen’ door zich wandelend – haast stoïcijns – van punt a naar punt b bewegen?

Tijdens het eerste deel van de creatie dialogeert Croizé karig met de rijke muziek van Bach. Die muziek bestaat uit fragmenten van zijn Das Musikalische Opfer, Die Kunst der Fuge en van Cantate #21, Ich hatte viel Bekümmernis. B’Rock speelt de muziek met accuratesse, flair en flukse verfijning. Het maakt de muziek tot een expressievolle en elegante danspartner van Croizé. Maar haar dansen doet in eerste instantie te stroef aan.

Deze choreografe/danseres is nochtans een groot talent. Zij studeerde in 2000 af aan P.A.R.T.S., de gerenommeerde dansschool van Anne Teresa De Keersmaeker. Vervolgens legde ze een succesvol parcours af waarbij ze streeft naar een betekenisvol samengaan van muziek, beeldende kunst en dans.

Diezelfde drijfveer trof ze aan bij de choreografen, en medestudenten in P.A.R.T.S., Nada Gambier en Etienne Guilloteau. Met hen vormt ze sinds 2008 het collectief Action Scénique. Hun missie: ‘They act on the stage, in the here and the now, for the spectator. No narrative, overdeveloped, aesthetic end product to be easily consumed. They pick their means (be it theatre, dance, light, music or photography) and share their research that hovers between theatricality and physicality, between reality and fiction. The spectator is invited to search along with them. And to find.’

Vinden! Gaandeweg vind je de sleutel om naar haar dansen te kijken. Die sleutel ligt in de manier waarop Croizé, in een felrood jurkje, de eenvoudige dansbewegingen sierlijk herhaalt en steeds dezelfde plekken op de immense, lege scène opzoekt. Ze tracht de grootse ruimte te omvatten door weidse, langgerekte danszinnen. Tegelijk erkent ze de imposante ruimte door uiterst fragiele, naar binnen gekeerde bewegingen. Die combinatie van de weidse en ingekeerde bewegingen maakt dat je haar dansen na een tijdje ook leest als het rakend verbeelden van een mens die zich uit een al te verstikkende liefde of uit te veel zorgen tracht los te wrikken. Eindelijk prikkelt Croizé de verbeelding, samen met de muziek van Bach.

Ze lijkt wel een poppetje (denk aan een ballerina in een muziekdoosje) dat steeds dezelfde bewegingspatronen danst – moét dansen – op maat van de muziek. Dat dit poppetje uit het vast stramien wil breken, zwengelt het ritme en de kleur van de creatie aan.

Lichtwonder

Hierin wordt Croizé voortreffelijk geholpen door de ingenieuze lichtregie van Jan Maertens. Maertens voorzag ook haar vorige solo The Farewell (2009) – een danscreatie waarin ze de dialoog aangaat met muziek van Mahler (waaronder Der Abschied uit Das Lied von der Erde) – van de nodige betekenisvolle en poëtische lichtstreken.

In Vor deinem Thron doet hij dat op een sublieme wijze. Hij speelt met slagschaduwen, strijklicht, gekleurd licht en gebroken licht. En hij toont zich een meester in de dosering. Hij drapeert zijn lichtbundels omheen, onder en boven de dans waardoor hij Croizé zacht maar kordaat naar een soepeler dialoog met de muziek loodst. Zijn lichtstreken breken de choreografie open in een dans die vloeiender, expressiever en met krachtiger bewegingen een speels duet met de muziek aangaat.

Die scènes, waarin B’Rock de dans optilt en Maertens de dans oplicht, zorgen voor magische momenten. Het zijn momenten waarin Croizé haar streefdoel (het samengaan van verschillende kunstvormen) maximaal en indrukwekkend bereikt. De disciplines staan op zichzelf. Maar vanuit die autonomie tillen ze elkaar ook op. Ze versterken elkaar zonder te versmelten. En ze prikkelen gemoed en fantasie.

Dit maakt Vor deinem Thron intrigerend. Maar het blijft jammer dat de voorstelling in twee delen uiteenvalt in de plaats van organisch open te bloeien. Dit is vooral te wijten aan de eerste, al te introverte scènes.

Els Van Steenberghe

Nieuwsgierig? Hier vindt u een fragmentje: http://www.klarafestival.be/fr/blog/video-vor-deinem-thron

Vom deinem Thron, Action Scènique & B’Rock in het kader van het Klarafestival. Gezien op 12 september 2010. Meer info: www.actionscenique.be en www.b-rock.org

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content