Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

05/05/14 om 01:15 - Bijgewerkt om 01:15

Theater: Bont en bruisend Brussel

Het Duitse collectief Rimini Protokoll trommelde honderd Brusselaars op (inclusief hun honden, breiwerkjes en knuffelkussens) en maakt met hen een bont en bruisend Brusselportret.

Theater: Bont en bruisend Brussel

© Cathérine Antoine

The Play = 100% Brussels

Gezelschap = Rimini Protokoll

In een zin = 100% Brussels is net als de andere 100%-portretten van Rimini Protokoll een gebald portret van hoe mensen samen willen (over)leven. In Brussel of, ruimer, in België.

Hoogtepunt = 'België is in de toekomst: a) een land, b) twee landen, c) geen land' De overgrote meerderheid van de Brusselaars op de scène kiezen voor optie a). Er barst spontaan een applaus los in de tot de nok gevulde Hallen van Schaarbeek.

Score = * * *

'België is in de toekomst: a) een land, b) twee landen, c) geen land' De overgrote meerderheid van de Brusselaars op de scène kiezen voor optie a). Er barst spontaan een applaus los in de tot de nok gevulde Hallen Van Schaarbeek waar 100% Brussels van het Duitse collectief Rimini Protokoll speelt.

De scène ziet eruit als een groot, groene vilten cirkel. Net het bord van een gezelschapsspel. En dat is ook wat er gebeurd: er wordt een gezelschapsspel gespeeld met een statistisch correcte weergave van de stad Brussel. Honderd zorgvuldig geselecteerde Brusselaars (de ene deelnemer selecteerde iemand uit zijn kennissen- of familiekring enzoverder) staan met hun meest dierbare voorwerp (of dier) op de scène en beantwoorden vragen die geprojecteerd worden of door een van de deelnemers voorgelezen worden. Ze beantwoorden vragen als 'Wie gelooft?' tot 'Wie is er lid van een politieke partij?', 'Wie zal er over tien jaar niet meer zijn?' of 'Wie had al kanker?'.

Antwoorden gebeurt door onder het bord 'Ik' of 'Ik niet' te staan of door de hand of een gekleurde kaart op te steken. Of door een lampje te laten oplichten want sommige vragen zoals 'wie ontdook al belastingen?' of 'Wie voelt er zich niet veilig in zijn eigen huis?' beantwoorden de deelnemers liever in het donker en dus anoniem.

Soms weegt de vraag-antwoordstructuur wat op de voorstelling (ondanks het doorbreken van het stramien met zang, dans en live muziek) en zeker voor de jongste deelnemers is het niet zo makkelijk om twee uur bij de les te blijven.

Brussel is de negentiende stad waar Rimini Protokoll het project opzet. De regels en de structuur liggen vast maar de vragen verschillen per stad. De twee uur durende voorstelling is niet alleen (zelfs niet zozeer) een intrigerende verbeelding van de statistische gegevens, de pijnplekken en sterktepunten van een stad. Het is bovenal een kennismaking met 100 stedelingen die zich verrassend oprecht en kwetsbaar blootgeven en ondanks hun ethische en andere verschillen als een enthousiaste groep op de scène staan en samen een wervelende voorstelling willen brengen. 100% Brussels is net als de andere 100%-portretten van Rimini Protokoll een gebald portret van hoe mensen samen willen (over)leven. In Brussel of, ruimer, in België.

Smaakmaker:

100% Brussels - Rimini Protokoll / Kunstenfestivaldesarts / 02 > 04.05 & 08 > 11.05.2014 from Les halles de schaerbeek on Vimeo.

Els Van Steenberghe

Meer info: www.kfda.be en www.rimini-protokoll.de

Onze partners