Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

29/07/12 om 14:49 - Bijgewerkt om 14:49

Theater aan zee: De Poepie Blues

Sofie Palmers en Katrien Pierlet knopen verdriet aan waanzin in het rokerige, pretentieloze 'You May Find Yourself'.

Theater aan zee: De Poepie Blues

© Annie Boedt

The Play = You May Find Yourself

Gezelschap = Sofie Palmers en Katrien Pierlet

In een zin = Dit is geen grensverleggend, groots drama maar tragikomisch locatietheater over het bodemloze, zot makende verdriet waarmee een gebroken vrouwenhart zich kan vullen.

Hoogtepunt = Pierlet gooit alle rommel - inclusief kinderstoel - uit haar auto. Springt in de wagen, schakelt in achteruit, stuift naar achter en racet vervolgens aan een rotsnelheid over de inboedel heen.

Score = * * *

Quote = 'Poepie! Ik kom af!'

Locatie: een grauw industrieterrein bij zonsondergang. Terwijl The Cures In Between Days uit de autoradio knalt, vreet een poedelnaakte, suïcidale vrouw - gezeten in haar autokoffer en met verwilderde blik in de ogen - haar verdriet weg door de ene ingelegde komkommer na de andere in haar mond te proppen. Ondertussen trapt een tweede vrouw ijverig in het rond op een kinderfietsje. Zij draagt een glitterjurkje, een motorhelm én een plastic palmboom (haar selfmade vibrator).

You May Find Yourself is een zo goed als woordeloze estafette van geflipte scènes waarin twee dames de brok verdriet in hun ziel te lijf gaan. Dat doen ze door eventjes uit te freaken op een duister plein. Met de auto als emotionele uitlaatklep. Racen maar!

Al kon de opbouw van de estafette inventiever en mochten veel beelden subtieler uitgewerkt worden. Toch charmeert de creatie net door die onvolmaaktheid of 'naaktheid' van de scènes. Het esthetiseren van de beelden had de herkenbare onbeholpenheid ervan doorgeprikt. Dat Michiel Soete allesbehalve klassieke theaterspots gebruikt om deze 'drama queens' te belichten, helpt ook.

Het maakt You May Find Yourself tot een pretentieloze, smakelijke tragikomedie over wat te doen als je door het leven letterlijk en figuurlijk in uw blootje wordt gezet.

Smaakmaker:

The Cure

Fragment uit de repetities

Els Van Steenberghe

De volledige recensie verschijnt binnenkort (14 augustus 2012) in Knack Focus.

Meer info: www.theateraanzee.be en www.uitinvlaanderen.be

Onze partners