Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

03/11/12 om 19:20 - Bijgewerkt om 19:19

The Broken Circle Breakdown: hoe het begon

Bebuquin geeft de theaterauteur in Johan Heldenbergh een duwtje in de rug met de publicatie van zijn theaterteksten 'Massis, the musical' en 'The Broken Circle Breakdown featuring the cover-ups of Alabama'.

The Broken Circle Breakdown: hoe het begon

© Paul Verrept

The Play = Tekstuitgave 'Massis, the musical' en 'The Broken Circle Breakdown featuring the cover-ups of Alabama'

Auteur = Johan Heldenbergh / Mieke Dobbels

In een zin = Beide teksten - die ook als lectuur uitermate goed overeind blijven - tonen dat Heldenbergh een filosoof is die het theater als zijn taal hanteert én zijn eenvoudige afkomst niet verloochent maar net gebruikt om de essentie des levens te (blijven) zien en er scherp over te communiceren.

Score = * * * *

Quote = 'Ge kunt een evolutie toch niet tegenhouden, alleen maar vertragen ten koste van uw eigen geluk en dat van veel andere mensen.' (Massis, the Musical)

Quote = 'Verdriet, dat hebt ge niet, verdriet dat zijt ge.' (The Broken Circle Breakdown featuring the cover-ups of Alabama)

'De mens heeft vijf primaire behoeften: eten, ademhalen, bewegen, uitscheiden en voortplanten. (...) Al die andere dingen die we zo belangrijk vinden, zouden we moeten afwegen en vergelijken met dat lijstje', vertelt John Massis alias Wilfried Morbée alias Johan Heldenbergh.

Op 28 mei 2003 ging Heldenbergh in première met deze zelfgeschreven tekst. Een opgemerkt debuut als solo-acteur én als toneelauteur. Bovendien trok Heldenbergh met dit stuk niet langs culturele centra maar langs parochiezalen. Plekken waar John Massis optrad en plekken waar ook Heldenbergh graag vertoeft.

Zijn tekst is een monoloog die hij in naam van Massis schreef. Het is een portret van Massis, zeer zeker, maar nog meer is het een portret van een kleine man die eventjes groot was maar neergesabeld werd door de anderen die cynischer, sluwer en egoïstischer waren dan hijzelf. Via Massis schopt Heldenbergh de gemeenschap een geweten. De tekst, geschreven in een periode waarin het extreemrechtse gedachtengoed in Vlaanderen oprukt, heeft niet aan actualiteit én aan sappige scherpte ingeboet. Want neen, Heldenbergh hangt niet de zageman uit. In een van poëzie, subtiele humor en vlammende passie doordesemde taal geeft hij woorden aan de onmacht van een eenvoudig man die ziet hoe de wereld en de mens zichzelf vernietigd. Dat hij in 'Verkavelingsvlaams' schrijft, geeft zijn taal een grotere urgentie en maakt haar erg toegankelijk.

Met die stijlkenmerken schreef hij, samen met Mieke Dobbels, ook The Broken Circle Breakdown featuring the cover-ups of Alabama'. Een wervelend geschreven dialoog tussen Elise (Alabama) en Didier (Monroe) die trachten het verlies van hun dochtertje Maybelle te verwerken. Dat de twee gefascineerd zijn door countrymuziek zorgt dat hun dialoog doorspekt wordt met countrynummers. Op 19 juli 2008 vond de première plaats van wat een van de mooiste en meest aangrijpende muziektheatervoorstellingen van de afgelopen jaren bleek te zijn. Ook filmregisseur Felix Van Groeningen zat toen in de zaal...

Beide teksten - die ook als pure literatuur machtig goed overeind blijven - tonen dat Heldenbergh eigenlijk een filosoof is die het theater als zijn communicatiemiddel hanteert én daarbij zijn eenvoudige afkomst niet verloochent maar net gebruikt om de essentie des levens te (blijven) zien en er scherp over te communiceren. In zijn teksten trekt hij vurig ten strijde tegen het gebrek aan solidariteit in de maatschappij én tegen de te grote manipulatieve macht van religieuze en politieke ideologieën.

Op zaterdag 17 november 2012 gaat Giovanni, Heldenberghs nieuwe tekst en regie, in première. Het wordt een tekst die geschreven is in amfibrachen. Hij diept in Giovanni een thema uit dat hij in The Broken Circle Breakdown featuring the cover-ups of Alabama reeds aanhaalde: het verzinsel 'noodlot'.

Smaakmaker - trailer van The Broken Circle Breakdown featuring the cover-ups of Alabama (de theaterversie):

Els Van Steenberghe

Meer info: www.bebuquin.be

Onze partners