Els Van Steenberghe

TAZ#2011 – And the winner is …

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Op de slotdag van Theater Aan Zee werden de laureaten van de KBC Jong Theater en KBC Jong Muziek Prijs bekendgemaakt.

Op de slotdag van Theater Aan Zee hing er spanning in de lucht. ’s Avonds zou de KBC Jong Theater en KBC Jong Muziek Prijs uitgereikt worden.

Seks & Stenen

De theaterjury, bestaande uit Patrick Allegaert (artistiek leider Museum Dr. Guislain Gent en voorzitter Beoordelingscommissie Theater van de Vlaamse Gemeenschap), Katleen Van Langendonck (programmator Kaaitheater Brussel), Kees Lesuis (artistiek leider Oerolfestival Terschelling) / Hans Man in ’t Veld (artistiek coördinator Atelier Oerol Terschelling), Lizzy Timmers (theatermaker/performer) onder voorzitterschap van Peter Anthonissen (dramaturg fABULEUS Leuven en Theater Artemis ‘s-Hertogenbosch), mocht twee evenwaardige prijzen ter waarde van 7500 € uitreiken. Met dat geld maken de laureaten een nieuwe voorstelling die tijdens de volgende TAZ-editie in première gaat.

De eerste laureaat die u volgend jaar in première ziet gaan, is de net afgestudeerde performer Nick Steur. Met Freeze! betoverde hij niet alleen collega Elien Haentjens maar ook de voltallige jury. Collgea Haentjens schreef onder meer het volgende over Steurs performance:

Dat je om een beklijvende voorstelling te maken niet veel nodig hebt, bewijst Nick Steur met ‘Freeze’. Sinds zijn kinderjaren is Steur gefascineerd door het organisch stapelen van stenen, als jongvolwassene ontwikkelde hij er een performance rond. Daarin stapelt Steur in opperste concentratie minutieus zeven torentjes op spiegelende boxen. Dat er geen lijm, cement of trucjes aan te pas komen, merken we wanneer het misloopt en de spiegelbox in scherven uiteenspat. Enkel het lawaai van die vallende stenen doorbreekt de magische stilte, die zich via de performer intussen ook van het publiek meester gemaakt heeft.

Ook de bijzondere relatie met het publiek roemde Haentjens. De theaterjury treedt haar daarin bij:

Voor de wonderlijke wijze waarop hij een persoonlijke passie en fascinatie deelt met een publiek, of beter gezegd: twee publieken. Voor zijn durf om zich, als een waar performer, radicaal op te houden in het hier en nu. Voor de risico’s die hij neemt en de inherente tragiek daarvan. Voor de manier

waarop hij omsprong met zijn locatie op de zeedijk. Voor de verrassende en vernieuwende brug die hij slaat tussen beeldhouwkunst en land art en het performatieve. Voor de poëtische dialoog die hij op gang brengt tussen het hogergenoemde hier en nu en een oermaterie, namelijk: stenen.

De jury kijkt reikhalzend naar zijn verder parcours uit. Met als een van de eerste haltes TAZ#2012.

De tweede laureaat die een KBC Jong Theater Prijs ontving, is de Française Aude Lachaise met Marlon. Over Marlon schreven wij:

Marlon is een sensuele monoloog waarin Lachaise – zangeres, danseres en performer – met haar lichaam en haar moedertaal stoeit. Ze verbeeldt en verwoordt haar adoratie voor Marlon Brando én haar heet verlangen naar een flinke seksuele stoeipartij elegant en met fijne humor.

Het kale scènebeeld deed ons even de wenkbrauwen fronsen. De jury echter roemt haar présence en koos daarom voor haar:

Voor haar krachtige uitstraling en podiumaanwezigheid. Voor de moedige stap die ze als danseres/performer – met ervaring in het werk van anderen – heeft gezet om haar ideeën over begeerte en verlangen als uitgangspunt te nemen voor een eerste eigen creatie. Voor de even intelligente en uitdagende manier waarop ze die gedachten heeft neergeschreven en vormgegeven in een heel eigen mix van comedy, dans, theater en filosofie. Voor het onvergetelijke beeld dat een penetratie een omhelzing is. Voor de parallel tussen het maken van mayonaise en seks.

Wars van de mainstream

De jury Jong Muziek bestond uit Pascal Michiels, Tom Wolf en Wim De Wulf. Zij kozen met Statue een laureaat ‘die ons het meest van onze sokken heeft geblazen door zijn lef en zijn jeugdige branie wars van wat dan ook.’ Ook de muzieklaureaat ontvangt een productiebudget van 7500 € en toont tijdens TAZ#2012 wat hij met dat budget gecreëerd heeft.

Beloftevolle toekomst

TAZ#2011 was een succesvolle editie. Er werden meer kaartjes verkocht voor meer kwaliteit. Die grotere kwaliteit was vooral op te merken binnen het jonge werk. Want de formule met de gastcurator is geolied en levert sowieso overwegend stevige voorstellingen af.

De nieuwe programmatoren Jong Theater (Knack-collega Liv Laveyne en Sophie De Somere) voerden een strenge(re) selectie door en waakten er ook over dat alle jonge makers op een locatie speelden waar hun werk maximaal kon ontplooien. Dit kwam de overtuigingskracht van de prille voorstellingen ten goede en zorgde er ook voor dat ze zowel bij ‘professionele toeschouwers’ als bij het reguliere publiek gesmaakt werden. Een punt van kritiek is dat prille choreografen/danskunstenaars nog steeds ondervertegenwoordigd zijn.

Er werd ook voor een betere omkadering (de facelift van het dagkrantje Tazette en een contextualiserend programmablaadje per voorstelling) gezorgd. Elke toeschouwer werd zodoende goed geïnformeerd over de voorstelling, de maker en de drijfveren van die maker.

Die grotere aandacht voor het secuur informeren van het publiek leidde ook tot het op poten zetten van een nieuw initiatief: Brood en Spelen. De Gentse ‘loetses’ René en Margriet (oftewel: Tania Van der Sanden en Magda Vandewalle (alias Les Poupées Passionnés)) stonden met een heuse talkshow op Theater Aan Zee. Drie middagen deelde het hilarische duo gratis soep en brood uit aan hun publiek dat ze tevens trakteerden op gezapige gesprekken met makers, muzikale intermezzootjes en spraakmakende filmpjes. De dames waren goed geïnformeerd over hun gasten en loodsten het publiek fluks door een anderhalf uur durende show waarin ze de afstand tussen toeschouwers en publiek moeiteloos overbrugden. Al mochten sommige babbels net iets meer inhoud hebben, wij hopen toch dat dit nieuwtje een blijvertje wordt. Meer nieuws volgt. Volgend jaar. TAZ#2012 schiet dan op 26 juli 2012 uit de startblokken.

Els Van Steenberghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content