Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

27/03/12 om 15:25 - Bijgewerkt om 15:25

Opera: Ravissant rumoer

De Vlaamse Opera ensceneert in 'Rumor' een stijlvolle, ietwat te clichématig ingekleurde geruchtenmolen.

Opera: Ravissant rumoer

© Annemie Augustijns

Als Alice in Wonderland. Zo voel je je in de opera. Dat ligt in Rumor ( * * * ) niet enkel aan het typische gezang maar ook (zelfs veeleer) aan de beeldenpracht die regisseur Guy Joosten creëert. Hierin subliem bijgestaan door lichtontwerper Manfred Voss en de Duitse scenograaf Bettina Meyer. Met haar decor - een aardekleurige constructie vol afgesloten kamertjes - visualiseert ze de geruchtenmolen.

Joosten - van vernieuwend theaterregisseur in de jaren negentig uitgegroeid tot internationaal gerenommeerd operaregisseur - trok de meest avontuurlijke kaart: een wereldcreatie. De Mexicaanse cineast en auteur Guillermo Arriaga adapteerde zijn succesroman De zoete geur van de dood tot een vrij voorspelbare opera in vijftien scènes. Ondanks enkele al te enthousiast acterende koorzangers en bariton Gregg Baker die een te makke invulling geeft aan zijn rol als de zwarte vreemde, wordt er sterk geacteerd. Vooral de Zweedse sopraan Agneta Eichenholz zet als Adela een wonderlijke vertolking neer door integer spel en bovenal haar volle, krachtig vibrerende stem.

Die stem wordt niet uitgedaagd door de Duitse componist Christan Jost. Jost componeerde een matig mooi, te clichébevestigend. Typisch opera, zegt u? No way! Een prachtig gezongen, kien geacteerd en origineel verhaal in een decor dat visueel én auditief de verbeelding prikkelt, dát is opera. Aan die definitie beantwoordt Rumor niet helemaal.

Els Van Steenberghe

De volledige recensie leest u volgende week (4 april 2012) in Knack Focus.

Meer info: www.vlaamseopera.be

Onze partners