Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

21/02/12 om 15:08 - Bijgewerkt om 15:08

Opera met een vuurrode basgitaar

Laika's 'Opera Buffa' klinkt en smaakt als chocolade. Al kon de textuur 'smeuïger'.

Opera met een vuurrode basgitaar

© Michel Vanden Eeckhout

Het eerste wat oplicht in de duistere en met lange houten tafeltjes volgestouwde ruimte is de vuurrode basgitaar van Pieter Van Buyten. Van Buyten laat zich als (contra)bassist geregeld in rockend gezelschap opmerken, maar in een operaproductie zagen we hem nog niet opduiken.

Opera Buffa ( * * * ) is dan ook geen gewone opera. Het stuk is de nieuwste worp van Laika. Lijfleuze van dit huis: 'theater der zinnen'. Dit door Jo Roets en Peter De Bie geleide gezelschap maakt er zijn missie van om alle zintuigen van het publiek tegelijkertijd en maximaal te prikkelen.

Aan de vermoeide blik van regisseur Jo Roets te zien, was Opera Buffa een gigantische uitdaging. Roets en De Bie (die het culinaire deel verzorgt) werden bijgestaan door de ervaren (opera)componist Jan Van Outryve (huiscomponist van Muziektheater Transparant). Van Outryve bewerkte Mozarts opera Don Giovanni (1787) tot een culinair liefdesdrama met frivole melodielijnen. Hij creëerde een sensuele partituur voor Hammondorgel, viool en basgitaar. Een geslaagd huzarenwerkje! De muziek voldoet aan de eisen van Roets en De Bie: een opera op keuken- én familiemaat.

Roets stelde een enthousiaste spelersploeg samen bestaande uit vier jonge, gedegen operazangers (mét acteertalent) en twee schitterende acteurs die evengoed aan de start van hun carrière staan. Roets' speelse regietaal zit dat jonge volk als gegoten. Zijn voorstellingen zijn steevast wervelende aaneenschakelingen van ontroerende en kolderieke scènes. Ook Opera Buffa. Al gaan nog niet alle zangmomenten even vloeiend over in de gesproken momenten en lijken de operastructuur en de volle zaal het spel iets te veel te beteugelen.

Don Giovanni is in deze versie een chef-kok die de toeschouwers in zijn keuken ontvangt en hen een driegangenmenu voorschotelt. Hij kookt met een oog in de potten en een oog op de rondingen van zijn vrouwelijk personeel. In elke dienster ontwaart hij de ware liefde. Het maakt zijn keuken tot een slagveld van gebroken harten. De wraak van zijn diensters is zoet en geurt naar gesmolten chocolade... Tijdens dat wraakmoment versmelten het verhaal en het gerecht (het dessert) tot een smakelijk geheel. Die inventieve versmelting tussen de (lekkere!) maaltijd en het verhaal is veel minder sterk aanwezig in het voor- en hoofdgerecht. Jammer.

Het maakt Opera Buffa tot een speelse en smakelijke kameropera die het publiek zowel culinair als muzikaal wil verwennen en daar vrij goed in slaagt.

Els Van Steenberghe

Meer info: www.laika.be en www.transparant.be

Onze partners