Guido Lauwaert

Opera: Een vijfsterrenhamlet!

Guido Lauwaert Opiniemaker

De Munt brengt met ‘Hamlet’ een pracht van een eindejaarsproductie zonder strakke samenzang of zware pathetiek, maar met een luchtige aanpak die toch de afwerking van een Zwitsers uurwerk heeft.

De Muntschouwburg heeft een vergeten ‘Hamlet’ van onder het stof gehaald. De versie van Ambrosie Thomas behoort niet tot de top van de theatrale en muzikale bewerkingen. Toch verdient de uitvoering alle lof door de indringende regie van Olivier Py, de muzikale leiding van Marc Minkowski, Stéphane Degout als Hamlet, Lenneke Ruiten als Ophelia, Jennifer Larmore als de koningin, alle andere zangers, het koor en het orkest van de Munt.

Het verhaal van Hamlet is genoegzaam bekend, en wie er maar van verre over gehoord heeft, moet maar in Google duiken. Voldoende is hier te vertellen dat psychologische diepte de ziel van het stuk is. Het begint allemaal met een droom. Hamlet droomt dat zijn dode vader verschijnt, hem zegt dat hij vermoord is door zijn broer en zijn dood moet wreken. De droom blijft spoken door het hoofd van Hamlet, tot hij er iedereen mee besmet. Zelfs de nieuwe koning, broer van Hamlets vader en diens oom, en zijn vrouw, zijn moeder, gaan schimmen zien. Ophelia, wordt krankzinnig omdat de obsessie Hamlet berooft van zijn verlangen naar haar, en kiest voor de verdrinkingsdood. Haar broer Laërte verwijt Hamlet verantwoordelijk te zijn voor haar dood. Men kan hem bij alle goden en hun profeten geen ongelijk geven.

Chateau Migraine

In de opera van Ambroise Thomas doodt Hamlet zijn oom en wordt de nieuwe koning. Librettisten Michel Carrè en Jules Barbier moeten wel erg veel Chateau Migraine gedronken hebben toen ze dit bedachten. Want in het oorspronkelijke stuk sterft ook Hamlet. Gelukkig heeft Marc Minkowski voor de Engelse versie van Covent Garden gekozen, in plaats van die idiote Franse. Het maakt dat de zwakte van het stuk in de versie van de Munt aan geloofwaardigheid en waardigheid wint en overwint.

Koetsiersromantiek

Al rammelt het verhaal en is de muziek bezwangerd van koetsiersromantiek, de dirigent weet er een sprankelend spektakel van te maken. Naast het geurtje van de Parijse salons die in aanpak van de muziek doorklinkt, bezorgt de regie de toeschouwer geen extra denkwerk. De oorspronkelijke versie van deze interpretatie is van Olivier Py. Voor de herinstudering is Andreas Zimmerman verantwoordelijk. De opgefriste regie is luchtig en maakt dat het verhaal zelfs voor een leek te volgen valt. Een pracht van een vondst is het hele drama in de vele kelderetages en een doolhof aan gangen te laten afspelen. Hamlets geest verschijnt dus niet op de wallen, maar spookt de hele tijd door de ondergrondse gangen van het kasteel.

Resultaat

Dirigent Marc Minkowski leidt strak het orkest van de Munt, maar weet tijdig het totale klankspel een luchtige toon te geven. Bovendien heeft hij er voor gezorgd dat alle solisten om beurt mochten scoren. Resultaat: tal van open doekjes. Zelfs koorleider Martino Faggiani was gul en zorgde er voor dat het koor de lijn van het orkest volgde. Geen strakke samenzang en zware pathetiek, maar een luchtige aanpak die toch de afwerking van een Zwitsers uurwerk had. Een groot aantal zetstukken die via een draaischijf, met de hand of een combinatie van beide, een steeds ander decor vormden. Het zorgde voor een afwisseling die de aandacht staande hield.

Vederlichte luchtigheid

Was Hamlet niet de drijvende kracht geweest en het gelijknamige stuk niet het gegeven, de voorstelling zou gemakkelijk kunnen doorgaan voor een sequel van The Phantom of the Opera, maar is dat niet.

Kortom, het Deense stuk van Shakespeare, Hamlet, is een pracht van een eindejaarsproductie in de Munt en algemeen directeur Peter De Caluwe heeft een coherente ploeg bij elkaar gekregen. Het zwaarste stuk van de Engelse bard heeft er een vederlichte luchtigheid aan verdiend. De toeschouwer gaat naar huis met een gevoel van ‘ja, dat hebben ze zichzelf aangedaan; mijn botten worden er niet koud van’.

Guido Lauwaert

HAMLET – productie De Munt en Theater an der Wien – nog tot 22 december in de Munt – www.demunt.be

Smaakmaker:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content