‘M.A.D.’ van Zuidpool en Arsenaal / Lazarus: een amusante onderhandeling

© Finn Theunis
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Theater Zuidpool en Arsenaal/Lazarus ontrafelen in M.A.D. de bizarre dans die wereldleiders uitvoeren in hun onderhandelingskamers. Sofie Decleir en Willy Thomas zetten hun amusantste beentje voor.

Hoe zou het eraan toegaan tijdens het aangekondigde overleg tussen de Amerikaanse president Donald Trump en de Noord-Koreaanse president Kim Jong-un? Geen kat die het weet. Toch maakten Theater Zuidpool en Arsenaal/Lazarus er al een stuk over. Hun M.A.D. ontstond vanuit de nieuwsgierigheid over wat er gebeurt tijdens topoverleg tussen wereldleiders.

‘M.A.D.’ komt uit de Koude Oorlog en staat voor Mutual Assured Destruction. Kort samengevat: wie zijn kernwapens gebruikt, kan een verwoestende aanval terug te verwachten. Gelukkig wordt er in het stuk níet met zulke zwaarwichtige termen gegooid. Op het podium primeert het luchtige spel.

Niet wat er gezegd wordt maar hoe het gezegd wordt, maakt de kern uit van u003cemu003eMA.D.u003c/emu003e

Dat spel speelt zich af in een ’typische’ onderhandelingskamer met houten meubilair, statige vlaggen en elegante stoelen. Alle geluiden worden er gedempt door dik, grijs tapijt en door katoenen onderleggers onder de glaasjes water. In die kamer moeten de Amerikaanse president John en zijn Chinese collega Mi delicate onderhandelingen voeren om een kernramp te vermijden.

Acteurs Willy Thomas en Sofie Decleir pretenderen niet dat ze de inhoud van dergelijke gesprekken kennen. Ze zijn niet zozeer bezig met wat er gezegd wordt, maar hoe dat wordt gezegd. Dat maakt M.A.D. zo misleidend, amusant én degelijk.

Misleidend omdat je aanvankelijk vreest dat de twee acteurs, die tijdens de eerste minuten van de voorstelling enkel nietszeggende zinnetjes uitwisselen, zich gaan verliezen in hermetisch toneel. Dat gewauwel blijkt een onderhandelingsstrategie.

Niet wat er gezegd wordt maar hoe het gezegd wordt, blijkt de spil van het spel. Van zodra je dat inziet, wordt u003cemu003eM.A.D.u003c/emu003e amusant.

Van zodra je dat inziet, wordt M.A.D. amusant. Decleir zet een onverstoorbare president neer, die met kostelijke mimiek op haar nerveuze collega reageert. Die kan dan weer niet stilzitten, heeft honger en dorst en weet niet hoe hij een telefoontoestel moet bedienen. Tegelijk is de leider van de vrije wereld in dit stuk een doortrapt acteur, die zelfs dronkenschap veinst om zijn onderhandelingspartner uit haar lood te slaan.

Al roddelend over ‘de Vlad’ (een knipoog naar de Russische president Vladimir Poetin) en over Mi’s vader lijken de twee uiteindelijk een akkoord te bereiken. Wat die consensus is, speelt in M.A.D. nauwelijks een rol. De makers tonen vooral van welke tragikomische tactieken leiders overal ter wereld zich bedienen aan de onderhandelingstafel, zonder zich slimmer of sluwer te willen tonen dan hen. Zo is M.A.D. niets minder of meer geworden dan een plezante spielerij in de schaduw van een werkelijkheid die niet zozeer komisch dan wel tragisch en gevaarlijk is.

Teaser:

video1.0Vimeohttps://vimeo.com/teaser ‘M.A.D.’ Zuidpool & ARSENAAL/LAZARUSZuidpoolhttps://vimeo.com/zuidpool0basic

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
64036048Nieuwe voorstelling, te zien van 28 februari tot 29 mei.

M.A.D. is de afkorting van ‘Mutual Assured Destruction’ of ‘Gegarandeerde Wederzijdse Vernietiging’.
M.A.D. is een principe uit de Koude Oorlog dat het effectieve militaire gebruik van kernwapens moest ontraden.

2029.
Beijing, China.
Een nucleair conflict zonder voorgaande lijkt onafwendbaar.
De laatste hoop is gevestigd op topoverleg tussen de presidenten van de V.S. en China.
‘John’ en ‘Mi’ spreken elkaar onder vier ogen.
De wereld houdt de adem in.

Een al te menselijke ontmoeting in een al te onmenselijke context.

‘M.A.D.’ kondigt zich aan als
een tragikomisch duet,
een morbide paringsdans,
een lucide sprookjesparabel vlak voor Doomsday.

www.zuidpool.be www.arsenaallazarus.be
teaser van Philippe Werkershttps://i.vimeocdn.com/video/681847279_640.jpg640360https://i.vimeocdn.com/filter/overlay?src0=https%3A%2F%2Fi.vimeocdn.com%2Fvideo%2F681847279_640.jpg&src1=http%3A%2F%2Ff.vimeocdn.com%2Fp%2Fimages%2Fcrawler_play.png2018-02-07 04:24:06254643162/videos/254643162

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content