Kunstencentrum Vooruit lanceert twee nieuwe programmeurs

Kersvers artistiek leider Barbara Raes nodigt ook de Superamas uit om het programma van Vooruit te ‘infecteren’.

“Het afscheid van podiumprogrammeur Tom Bonte (inmiddels algemeen directeur van de Brusselse Beursschouwburg) en de komst van Barbara Raes, die vanaf 1 september 2011 stap voor stap de artistieke leiding van Kunstencentrum Vooruit zal overnemen van Luc Dewaele (en nu haar opdracht als artistiek leider van Buda Kortrijk afrondt), heeft een veranderingsproces ingeluid in het artistiek team van Vooruit”, zo meldt het Gentse kunstencentrum.

Twee nieuwe programmeurs

Raes werft twee nieuwe programmeurs aan om het artistiek team te versterken: Maarten Soete zet zich vanaf september 2011 in voor het programma Nederlandstalige podiumkunsten en actie/publieke ruimte van Vooruit. “Dat laatste betekent”, aldus Raes, “dat Vooruit nog meer dan vroeger een brug wil slaan tussen de kunsten en de publieke ruimte. De sociale context, de actualiteit zullen intrinsiek deel uitmaken van het programma.”

Soete (°1983) werkte na zijn opleidingen Germaanse Taal- en letterkunde en Theaterwetenschap voor het Vlaams Theater Instituut in Brussel (2006-2009), waar hij o.m. verantwoordelijk was voor de ondersteuning van beginnende kunstenaars. Ook als artistiek coördinator van het festival voor jonge podiumkunstenaars Bâtard in Brussel (2008/2009) en als programmeur voor Theater aan Zee in Oostende (2010) focuste Soete op jonge kunstenaars. Het voorbije halfjaar was hij als medewerker verbonden aan rocsa, een Gentse sociaalartistieke organisatie.

De tweede mankracht die aangetrokken wordt, is Mathieu Goeury. Hij zal vanaf januari 2012 aan de slag gaan in Vooruit. Hij zal er zich in de eerste plaats op de internationale podiumkunsten concentreren. Goeury (°1979) groeide op in Frankrijk maar woont sinds 2003 in Brussel. Hij spreekt vloeiend Engels en leert ook Nederlands. De afgelopen twee seizoenen was hij verantwoordelijk voor het live programma (podiumkunsten, muziek, film en lezingen) van het Centre Pompidou-Metz, een nieuw multidisciplinair kunstencentrum en partnersatelliet van het Centre Pompidou in Parijs. Hij begeleidde daarnaast de projecten van l’Amicale de Production (Lille) rond kunstenaars Julien Fournet, Antoine Defoort en Halory Goerger. Daarvoor werkte Goeury met jonge podiumartiesten in de Brusselse werkplaats L’L. Hij startte er het festival Vrak op.

Waarom kiest Vooruit voor het ontdubbelen van de functie die Tom Bonte verenigde? Betekent dit dat er (opnieuw) een meer aandacht zal gaan naar puur teksttheater of ondersteuning van jong podiumtalent? Raes: “Tot aan mijn vertrek naar BUDA Kortrijk waren er sowieso een theater- en dansprogrammeur. Dat waren Tom Bonte en ikzelf. Bonte heeft na mijn vertrek beide functies gecombineerd en heeft daarbij vooral performance- en internationale accenten gelegd. Met Soete en Goeury kiezen we enigszins voor het ‘ontdubbelen’ van dat takenpakket maar we grijpend niet terug naar het verleden. Een programmeur theater en dans zijn niet meer van deze tijd. Met Vooruit willen we experimenteren met een model van zogeheten ’transversaal programmeren’.”

Een huisvirus

Binnen dat model past ook een ‘virus’. Het Frans-Oostenrijkse collectief van kunstenaars-performers Superamas, dat al jaren een vaste gast is van Vooruit, zal een centrale plaats innemen in de werking van Vooruit vanaf het voorjaar van 2012. Niet als huisgezelschap maar als ‘virus’. De leden van Superamas zullen ruimte krijgen om het podiumprogramma mee te ontwikkelen. Ze worden uitgenodigd om Vooruit een boost te geven; om te fungeren als deeltjesversneller voor nieuwe ideeën en initiatieven en om als virus dat het programma te infecteren…

De Superamas maken zowel voorstellingen als lichtinstallaties en videokunst. Hun creaties houden het midden tussen experiment en entertainment.

Waarom injecteert een artistiek leider een ‘virus’ in zijn huis? Raes: “Ook dit idee maakt deel uit van dat nieuwe model van ’transversaal programmeren’ dat we binnen Vooruit willen uittesten. De bedoeling is dat de kern van programmeurs (literatuur, muziek, nieuwe media, internationale en Nederlandstalige podiumkunsten) niet enkel met elkaar maar ook met een cluster van zogeheten ‘deeltjesversnellers’ in dialoog treden over het programma. Dit kunnen zowel kunstenaars (zoals de Superamas) zijn, kunst(wetenschappelijke) opleidingen als organisaties die een nauwe band met Vooruit hebben. Op die manier willen we niet alleen sneller op de actualiteit inspelen maar ontstaat er ook een poel van kruisbestuivende ideeën én een zo groot mogelijk maatschappelijk draagvlak waarbinnen de activiteiten van Vooruit plaatsvinden. Door het gebruik van communicatiemiddelen zoals Facebook kunnen we snel communiceren. Want ook het publiek is klaar voor deze nieuwe manier van programmeren.”

Els Van Steenberghe

INFO: WWW.VOORUIT.BE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content