‘Klutserkrakkekilililokatastrof’ van Ballet Dommage en fABULEUS bruist van het spelplezier

Klutserkrakkekilililokatastrof. © Clara Hermans
Lotte Philipsen
Lotte Philipsen Journalist KnackWeekend.be

Klut en Lilo, een rondreizend zigeunerduo, neemt jong en oud mee op een wervelend avontuur in Klutserkrakkekilililokatastrof. Fans van Emir Kusturica trekken best stante pede met of zonder hun kroost naar deze voorstelling.

The Play = Klutserkrakkekilililokatastrof

Gezelschap = Co-creatie fABULEUS en Ballet Dommage

In een zin = Een 6+ zaalvoorstelling in de sfeer van rondreizend theater met een heerlijke timing en vrolijke chaos.

Hoogtepunt = Wanneer Klut een meeslepend zigeunerlied aanheft dat overgaat in een wild dansnummer en de emoties van het publiek laat keren als de wind.

Meer info:fabuleus.be

Katrien Valckenaers en Maxim Storms van het Gentse theatercollectief Ballet Dommage scheppen het meest plezier in theater wanneer ze contact leggen met hun publiek. In Klutserkrakkekilililokatastrof, hun eerste zaalproductie voor kinderen, laten ze het publiek in de zaal kennismaken met Klut en Lilo, een lichtelijk gestoord en energiek duo dat geld verdient met volkse optredens on the road.

Ze passen truken van de foor toe om het publiek ‘klutters’ te ontfutselen in ruil voor acts die variëren van cartoonesk theater, langs Eurosongnummers, tot ‘pak de flosj’. Filip Bilsen stond in voor de eindregie en zorgde samen met Valckenaers en Storms voor een perfecte timing en een swingend ritme.

'Klutserkrakkekilililokatastrof' van Ballet Dommage en fABULEUS bruist van het spelplezier
© Clara Hermans

Klut en Lilo spreken het publiek toe in een Koeterwaals dat afstamt van het Engels, Frans, Italiaans, Spaans, West-Vlaams en Hollands. Bijwijlen onverstaanbaar en toch vormt dat – zelfs voor de allerjongsten – geen barrière om de voorstelling te begrijpen. Joie de vivre, furie, verleiding, tristesse: Klut en Lilo gebruiken de muzikaliteit van de taal om emoties kracht bij te zetten, met hilarische scènes tot gevolg.

De makers haalden de mosterd bij de zigeunerprent Black Cat, White Cat van Emir Kusturica. De maffiapraktijken, de afzetterij, de neiging om van het leven een feest te maken ondanks de hardheid van het bestaan; het zit allemaal in deze voorstelling. Daarnaast herkennen we Aziatische tv-shows, Spaanse telenovelles, slapstick cartoons en zelfs wat Bollywood. Deze vrolijke mix van genres zorgt voor een absurd randje, maar evenzeer voor een universele herkenbaarheid.

'Klutserkrakkekilililokatastrof' van Ballet Dommage en fABULEUS bruist van het spelplezier
© Clara Hermans

Naast heel veel vreugde, boren de makers ook de minder mooie kantjes van het leven aan. Woede, jaloezie, wanhoop en intens verdriet passeren de revue. Hoewel ook deze emoties grotesk worden voorgesteld, pinkten we toch een traantje weg toen Valckenaers een treurlied aanhief. Om al snel terug luidop te lachen door wat daarop volgde.

Samen met met vormgever/performer Rachid Laachir en costumière Maartje Van Bourgognie zijn Valckenaers en Storms erin geslaagd om een wereld te scheppen op het podium waar de toeschouwers graag deel van willen uitmaken, hoe hard ze ook opgelicht en gemanipuleerd worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content