Kinderjury KFDA reikt bijzondere prijzen uit

© Dominique Vankan

Met prijzen voor de meest gemotiveerde danseres en de meest blote persoon huldigde de kinderjury van het Kunstenfestivaldesarts de artiesten op een hoogstpersoonlijke manier.

Met prijzen voor de meest gemotiveerde danseres en de meest blote persoon huldigde de kinderjury van het Kunstenfestivaldesarts de artiesten op een hoogstpersoonlijke manier. Voor het eerst in de 16-jarige geschiedenis van het KFDA woonden ongeveer vijftig tienjarigen van drie Brusselse scholen, namelijk de Nederlandstalige scholen Vier Winden uit Molenbeek en de Lutgardisschool uit Etterbeek en de Franstalige school Aurore uit Jette, verdeeld over vijf jury’s ongeveer alle voorstellingen van het festival bij.

Onder begeleiding van het collectief Mammalian Diving Reflex reikten de kinderen hun zelfgemaakte awards tijdens de ceremonie van de Children’s Choice Awards uit. Dat ze het thema van die awards zelf mochten kiezen, leverde een opmerkelijk resultaat op. Zo reikte Mayoli Sanogo een prijs uit voor de danseres met de meeste motivatie en voor de acteur die het best op een ladder kon klimmen, bekroonde Kristian Vasiaj de mevrouw met de kortste rok en gaf Salim Duclos de meest blote persoon op scène een prijs. “Tijdens de ceremonie mogen we onze prijs uitreiken en vertellen waarom we die prijs geven”, vertelt Salim.

In het begin stonden niet alle ouders achter het project. “Tijdens een ontmoeting met onze meester hebben ze elkaar overtuigd”, vertelt Kristian. En ook artistiek directeur Christophe Slagmuylder kreeg heel wat goede reacties. “De ouders vonden het fijn om te zien hoe hun kinderen telkens met een heel positief verhaal naar huis kwamen. En ook de artiesten stonden vaak versteld van de pertinente vragen en het enthousiasme van de jonge toeschouwers. Soms namen ze de kinderen mee achter de scène.”

“De wisselwerking was voor alle partijen verfrissend. Zo vroegen de kinderen zich bijvoorbeeld af waarom een man al tien minuten op scène stond zonder een woord te zeggen. Of stelden ze de vraag of zij, net zoals de volwassenen, de zaal mochten verlaten als ze dat wilden”, vult zakelijk leider Ruth Collier aan.

Zelfbeschermingsreflex

Die verhouding tussen volwassenen en kinderen staat centraal in het artistieke onderzoek van het collectief Mammalian Diving Reflex, wiens naam verwijst naar de zelfbeschermingsreflex van zoogdieren in extreme omstandigheden en opgericht is door Darren O’Donnell. “Binnen hun project ‘Haircut by children’ nodigen ze bijvoorbeeld volwassenen uit om hun haar te laten knippen door achtjarigen. Ze nodigen kinderen steeds uit om dingen te doen die eigenlijk niet voor hen bedoeld zijn. Zoals theatervoorstellingen voor volwassenen bijwonen op het KFDA”, stelt Slagmuylder.

Al vielen niet alle voorstellingen in de smaak. “Soms was het saai, omdat er te veel gepraat werd. Maar ‘C’est du Chinois’ was superleuk”, vertelt Mayoli. Salim is het daarmee volkomen mee eens, Kristian prefereert de voorstelling van Frederico León & Martín Rejtman. “Om ervoor te zorgen dat de kinderen zich tijdens de voorstelling niet zouden vervelen, kregen ze altijd een notablokje om hun gedachten over de voorstelling neer te pennen mee”, vertelt Slagmuylder.

Eindbalans

Al is de eindbalans voor alle betrokkenen, en in het bijzonder voor de kinderen, absoluut positief. “Het was heel leuk”, stelt Kristian. En Salim vult aan: “Ik wou dat het een heel jaar zou duren. Dan konden we ’s avonds altijd weg.”

Ook het KFDA blikt tevreden terug op de 16e editie. Van de 23.000 tickets zijn er tijdens de drie festivalweken tussen de 21.500 en 22.000 verkocht. Elke dag woonden ongeveer 1000 mensen, onder wie opvallend veel jongeren, een voorstelling bij. Elf procent van de bezoekers kwam uit het buitenland.

Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content