Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

23/08/13 om 14:54 - Bijgewerkt om 14:54

Internationaal succes voor Belgische theatermakers

Terwijl in Edinburgh en Salzburg enkele jonge theatermakers in de prijzen vallen, maken éminences grises zoals Jan Lauwers en Jan Fabre werk van de verovering van Azië.

Internationaal succes voor Belgische theatermakers

© Troubleyn

Eerder deze week kaapte Mokhallad Rasem al de Young Directors Award 2013 weg met Romeo & Julia en gisteren vielen Nick Steur en Berlin in de prijzen tijdens de slotdagen van het Edinburgh Fringe Festival. Steur kreeg een Fringe First van The Scotsman voor FREEZE! en Berlin mocht de 'Total Theatre Award for Innovation, Experimentation & Playing with form' in ontvangst nemen voor de voorstelling Bonanza.

Elk zomer verandert de Schotse stad Edinburgh in een soort kunstenpretpark. Naast het statige kunstenfestival Edinburgh International Festival is er ook het Edinburgh Fringe Festival dat vooral focust op jong en gedurfder (podium)werk. Zowel Berlin als Steur stonden er op uitnodiging van Ontroerend Goed. De afgelopen jaren maakte Ontroerend Goed daar het mooie weer. Het Gentse collectief viel er herhaaldelijk in de prijzen met onder meer The Smile off Your Face; Once and for all, Audience and All That is Wrong). Dit jaar organiseerde Ontroerend Goed voor het eerst het 'Big in Belgium'-festival.

Naast Steur en Berlin waren ook Abattoir Fermé met Tourniquet, Giulio d'Anna met Parkin'son en Ontroerend Goed zelf met Fight Night te zien. Deze laatste creatie viel niet in de prijzen maar regisseur Alexander Devriendt werd wél uitgenodigd om een Kantonese versie te regisseren voor het Hong Kong International Festival 2015.

Intussen veroveren ook Jan Lauwers, Sidi Larbi Cherkaoui, Jan Fabre, Guy Cassiers en Lisbeth Gruwez Azïe. Hun werk is dit najaar te zien tijdens een internationaal podiumkunstenfestival (met België als centrale gast) in de National Theatre and Concert Hall Chiang Kai Shek in Taipei. Gruwez reist vervolgens door naar Singapore terwijl Wim Vandekeybus en het Brusselse collectief Peeping Tom naar Seoul trekken. Die Belgische invasie wordt voorzien van tekst en uitleg door het Vlaams Theaterinstituut dat in september enkele lezingen en kennismakingsdagen in Tapei organiseert.

Els Van Steenberghe

Meer info:www.ontroerendgoed.be, www.edfringe.com, http://vti.be/nl/over-vti/projects/flemish-performing-arts-asia en http://www.ntch.edu.tw/front/index?lang=en

Smaakmaker: Lisbeth Gruwez danst dit najaar onderstaande voorstelling in Tapei en in Singapore

Lisbeth Gruwez / Voetvolk VZW (Antwerpen): It's going to get worse and worse and worse, my friend from Tanz im August on Vimeo.

Onze partners