Dimitri Leue in HETPALEIS: "Laat je verbAzen!"

20/02/14 om 19:44 - Bijgewerkt om 19:44

Bron: Knack Focus

Op vrijdag 20 februari gaat in HETPALEIS het toneelstuk Azen in première. Een bewerking van het beroemde stuk Othello van Shakespeare. Een gesprek met schrijver en regisseur Dimitri Leue.

Azen met o.a. Nico Sturm, Bas Teeken en Lotte Pinoy, vanaf 20 februari in de Grote Zaal van HETPALEIS.

Tickets en info

Dimitri Leue in HETPALEIS: "Laat je verbAzen!"

© Thomas Verstrepen

Het theaterstuk 'Azen' vertelt het verhaal van Othello, waarom wilde je net DAT verhaal vertellen in een theatervoorstelling? Dimitri Leue: "Ik heb altijd een voorliefde gehad voor dit stuk. Het thema is zo universeel en tijdloos dat ik het wel moest brengen. Het vertelt op een poëtische manier over jaloezie en liefde, over 'het loslaten van elkaar'. Blijkbaar is hoe verliefd je bent, gelijk aan hoe jaloers je kan zijn. Dat fascineerde mij al als 18-jarige: omdat iemand fantastisch is, wil je die persoon hebben. Terwijl het net belangrijk is elkaar vrij te laten. Liefde heeft te maken met verliefdheid, respect en vooral vertrouwen. Als dat er niet is, gaat het vroeg of laat fout. Een echte goede relatie is niet 1+1 = 2, maar 1+1 = 3. Ten eerste moet je jezelf blijven. Je moet ook je partner zijn/haar fantastische zelf laten zijn, dat is ten slotte waarom je op hem of haar verliefd geworden bent. En drie: jullie twee samen vormen als nieuwe identiteit. Bij Othello gaat het om 1+1 = 1. Van zodra Jago jaloezie strooit, zal Othello zo verkrampt reageren dat hij Desdemona versmacht. Jago is eigenlijk een ontzettende klootzak."

Zo'n stuk voor jongeren schrijven en het zo toegankelijk mogelijk maken is geen evidente keuze. Was het moeilijk om dit stuk zo te schrijven dat het boeiend werd voor een jong publiek? Leue: "Het was het moeilijkste dat ik ooit gedaan heb! De taal van Shakespeare is mooi, maar die heeft volgens mij niet veel aansluiting met jongeren. Shakespeare schreef de originele Othello bovendein in alexandrijnen, rijmregels van twaalf lettergrepen, en die wilde ik graag behouden. Ik heb het hele stuk hertaald voor jongeren steeds gebruik makend van alexandrijnen. Ik heb daarna elk ander personage in het stuk ook een eigen manier van spreken gegeven. Zo is er één personage dat steeds zijn eigen woorden uitvindt, terwijl Desdemona steeds met drie woorden spreekt."

Ben je niet bang dat jongeren gaan afhaken wanneer ze al die vreemde woordcombinaties en zinsconstructie horen in de voorstelling? Leue: "Ik ben nooit bang dat mensen afhaken. Er zal altijd publiek zijn dat afhaakt, maar dat is misschien maar vijf procent. Ik vind het dan heel fijn, te weten dat ik voor die overige 95 procent wel heb kunnen boeien. Ik wil ook niet dat mijn publiek moet komen. Ze moeten komen omdat ze willen komen.
Weet je, ik maakte het stuk al in 2001. Het herwerkte stuk is verdeeld in 3 delen die totaal anders zijn opgebouwd. In het eerste deel werken we met camera's bijvoorbeeld, is het een chique sfeer. Terwijl de personages in het tweede deel op een eiland belanden, wat totaal een ander gevoel weergeeft. Doorheen de voorstelling staat de tango ook centraal. Omdat tango mooi, sensueel en chique is. Licht erotisch ook, zodat het publiek de spanning die tussen Jago en Desdemona hangt, intenser beleeft."

In wat verschilt Azen van Othello? Leue: "Azen is de natte droom van Jago. Alles wat hij bedenkt, lukt. In Othello lukt alles ook, tot hij op het einde ontmaskerd en onthoofd wordt. Azen eindigt met een dubbel gevoel. Jago is supergelukkig, want hij heeft zijn doelen bereikt. Het publiek zal iets minder gelukkig zijn en medelijden hebben met Desdemona, die voor de rest van haar dagen afhankelijk is van Jago."

In december 2013 won je de 'Wablieft!' prijs onder andere voor het engagement en moraal dat je steeds in je voorstellingen steekt. Waar vinden we die terug in Azen? Leue: "Dat ik gewonnen heb, is best grappig. De eerste toneelstukken die ik schreef gingen bijna allemaal over liefde, jaloezie en afscheid nemen van elkaar. Het is pas later, nadat ik kinderen kreeg, dat ik meer engagement in mijn voorstellingen ging steken. Azen, dateert nog vanuit die eerste periode, waardoor het meer een engagement naar mezelf is, dan naar de wereld toe. Ik wilde op dat moment een verhaal schrijven over liefde en verdriet, over hoe dicht die bij elkaar liggen."

Waarom zou jij iedereen aanraden naar Azen te komen kijken? Leue: "Omdat er tetten in te zien zijn (lacht)? Je hebt prachtige muziek, dans, film en toneel in één voorstelling én een topcast! Het brengt je in een unieke positie één van de 20.000 mensen te zijn die deze voorstelling gezien hebben! (op dreef) Laat je gewoon verbAzen!" (StampMedia/Lien Van Doorslaer)

Onze partners