De winnaars van TAZ2012

05/08/12 om 10:54 - Bijgewerkt om 10:54

Bron: Knack Focus

Theatermakers Rebekka De Wit en Hof Van Eede en muzikant Hans Beckers kapen de Jong Theater- en Jong Muziekprijzen weg op TAZ 2012.

De winnaars van TAZ2012

Op zaterdag 4 augustus 2012, de slotdag van Theater Aan Zee, werden de prijzen uitgereikt. Zowel de theaterjury - voorgezeten door Lucas De Man - als de muziekjury - voorgezeten door Wim De Wulf - onderstreepten dat de kwaliteit van het jonge werk bijzonder hoog lag.

De juryleden van het Jong Theater voelden zich tijdens het festival 'als kinderen in een snoepwinkel'. Deze jury mocht twee keer 7500 Euro uitreiken. Uit al het lekkers selecteerde de jury Rebekka de Wit en Hof Van Eede. Hoe dit het verhaal werd van Rebekka de Wit vond de jury 'een messcherpe en wondermooie monoloog die zowel power als kwetsbaarheid uitstraalt'. Hof van Eedes Waar het met de wereld naartoe gaat, daar gaan wij naartoe beschrijft de jury als 'een voorstelling waarin het vallen en weer opstaan, het naïeve en relatieve, het durven spreken en dan toch weer zwijgen een duivels mooi duet aangaan met elkaar'.

Zowel de Wit als het Hof Van Eede ontvangen 7500 euro. Met dit bedrag maken ze een nieuwe voorstelling die tijdens TAZ2013 in première zal gaan.

Ook de jury van Jong Muziek stak het enthousiasme voor de artistieke rijkdom van de jonge veulens niet onder stoelen of banken. 'Waar [curator] Pieterjan Vervondel ze blijft halen, het is ons een raadsel. Maar ook deze keer werden we geconfronteerd met een interessante en uiterst gevarieerde keuze'. De jury betreurt dat deze muzikanten amper tot niet te horen zijn op de betere zenders. 'Bij deze een oproep om even stil te staan bij deze anomalie'.

De jury Jong Muziek maakt Hans Beckers tot laureaat van de TAZ-Knack Focus Muziekprijs 2012. Ook hij ontvangt 7500 euro. Zijn ambachtelijke Sonare Machina (een soort, met ruistafel en microfoons aangestuurde geluidsmachine die bestaat uit allerlei gevonden voorwerpen: van een frietsnijder tot een ijsschaaltje) overtuigde hen het meest. Waarom? 'Dit soort werk staat helemaal aan de rand van het muzieklandschap. Het heeft echter raakvlakken met andere disciplines, door zijn abstractie, door de manier ook waarop het zich in je oor en je geest nestelt en door de geniale ambachtelijkheid waarmee het is uitgedacht en gemaakt. Daardoor is het ook grensverleggend en verdient dit soort werk een ondersteuning op termijn.'

Hier vind je een filmpje over Sonare Machina:

Els Van Steenberghe

Meer info: www.theateraanzee.be

Onze partners