De negentiende, zeer geslaagde editie van Theater Aan Zee verbond jong en oud, kunstenaars en publiek

© Bart Grietens
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

De negentiende editie van TAZ was er een om in te kaderen. Op artistiek, geëngageerd én klimatologisch vlak.

Gastcurator Theater Zuidpool en vrienden toonden zich van hun meest rockende, schone kant. Net als de bende jonge makers. Én het publiek. En samen maakten ze ook nog eens een statement van formaat tegenover Minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD). Amai, wat een geslaagd, geëngageerd feest was dat. Een feest dat niet alleen generaties maar ook genres verbond én publiek met kunstenaars verenigde. Theater Aan Zee verbindt, die conclusie mag getrokken worden na deze uiterst geslaagde editie. Dat vertellen ook de cijfers.

Cijfers

Het festival presenteerde 161 verschillende projecten met in totaal 753 opvoeringen op maar liefst 55 locaties verspreid over de stad en de haven. Een vierde van deze activiteiten was gratis. De heropwaardering van het Familiepark, het kinderaanbod op TAZ, werd gesmaakt door jong en oud en bereikte een divers publiek. Met het vernieuwde Familiepark – waarin het Antwerpse figurentheater Froe Froe een cruciale rol speelde – was TAZ#2015 ook voor kinderen van 1 tot 12, en hun familie, een ankerpunt. Voor deze voorstellingen werden 7000 entrees met jetons geteld. Voor de andere programmaonderdelen waren er 40.000 tickets beschikbaar waarvan 34.000 tickets verkocht werden, goed voor een zaalbezetting van 85%, een nooit eerder gezien cijfer. Voor alle activiteiten samen, betalend en gratis, schat TAZ een bereik van 120.000 bezoekers.

Samen sterk

Het festivalhart Café Koer was dit jaar, mede door het prachtige weer, dé bruisende plek waar artiesten, medewerkers en publiek tot lang in de nacht konden napraten. De talloze voorstellingen hebben vele jonge bezoekers van begin tot eind geboeid. Daar werd ook HOOGTIJd geboren, het initiatief – met theatermakers Janne Desmet en Yves De Pauw als aanvoerders en woordvoerders – riep kunstenaars en publiek op om samen in de zee te stappen en Minister van Cultuur aan te tonen dat hij door het inperken van de projectsubsidies veel kunstenaars het water aan de lippen zet. Gatz erkende de noodkreet en nodigde HOOGTIJd intussen uit voor een gesprek. Wat vereende krachten en solidariteit onder kunstenaars en publiek teweeg kunnen brengen.

De prijzen

Op zaterdag 8 augustus 2015, de laatste dag van het festival, werden traditioneel de prijzen verdeeld onder het jonge geweld. Dat jonge geweld toonde zich opvallend onverschrokken. De prille makers gingen de grootse verhalen en de grote gebaren noch de net niet ongemakkelijke intimiteit uit de weg. TAZ#2015 toonde een nieuwe generatie makers die niet bang zijn om op hun bek te gaan in hun grootmoedige of net heel tere pogingen de wereld (der kunsten) geheel heruit te vinden. Hoopvoller kan het nauwelijks nog.

De TAZ-KBC Jongtheaterprijs (€ 10.000) én de TAZ publieksprijs Jong Theater (ter waarde van een weekendarrangement in Oostende) werden gewonnen door Alexander Vantournhout en Bauke Lievens met Aneckxander. De jury – bestaande uit Patrick Allegaert, David Bauwens, Ignace Cornelissen, Eddie Guldolf, Marijn Lems, Bert Peeters en Lisa Wiegel – besloot dat: ‘Alexander Vantournhout samen met Bauke Lievens een zeer mooie balans vindt tussen circus en performance. Centraal staat de zoektocht naar perfectie, telkens opnieuw beginnen na een mislukking, telkens de lat een stukje hoger leggen. Aneckxander is een uitputtingsslag op het lichaam, maar ook een herontdekking daarvan.’

De ARTES Jongtheaterschrijfprijs (€ 7.500) werd gewonnen door Hannah De Meyer voor Solace. ‘De performance kent een gevarieerde vorm, waarin geschakeld wordt tussen o.m. dagboekfragmenten, sms’jes en een letterlijke transcriptie van een dronken gesprek. Door het gebruik van al deze tekstbronnen weet Solace ook vragen op te roepen over hoe moderne communicatiemiddelen de beleving en invulling van intimiteit beïnvloeden en sturen, en dit levert een zeer sterke, geraffineerde tekst op’, aldus de jury.

Onder de noemer ‘Big in Belgium’ worden Vlaamse en Nederlandse gezelschappen en jong TAZ-talent uitgestuurd naar het Edinburgh Fringe Festival. Charlotte Bouckaert en Steve Salembier trekken volgend jaar met hun voorstelling Bildraum naar dit gerenommeerde festival. Circuit X (platform dat jonge makers ondersteunt) selecteerde Louis Vanhaverbeke met zijn voorstelling Kokokito. In het volgende seizoen tourt hij samen met de andere Circuit X geselecteerden langsheen diverse cc’s en gc’s in Vlaanderen. En de TAZ Jongmuziekprijs (€ 2.500) werd gewonnen door de jonge muziekband One Bird Orchestra.

De jury was ook kritisch voor de algehele selectie van jong werk: ‘Buiten één uitzondering heeft weinig intercultureel werk de selectie gehaald. We kijken uit naar een kentering op dat vlak.’

In 2016 nog een groter feest?

Wie weet, komt die kentering er volgend jaar al. Dan wordt het een feestelijke editie want TAZ blaast dan twintig kaarsen uit. TAZ#2016 vindt plaats van 28 juli 2016 tot en met 6 augustus 2016.

Els Van Steenberghe

Alle info: www.theateraanzee.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content