Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

16/03/13 om 09:01 - Bijgewerkt om 09:01

De Brakke Grond wordt bruggenbouwer

Na enkele tumultueuze maanden krijgt het Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond in Amsterdam groen licht en neemt vanaf 2013 een nieuwe start.

De Brakke Grond wordt bruggenbouwer

'Ik wil het verleden allerminst zwart maken', zo stelt directeur Piet Menu, 'maar De Brakke Grond (DBG) was vroeger vooral een kunstencentrum waar boeiend Vlaams talent gepresenteerd werd. Zonder meer.' Dat moet vanaf nu dus anders.

'DBG moet voortaan, meer dan vroeger, uit de grenzen van Amsterdam breken en zich ontpoppen als een artistieke draaischijf, kansen gevend aan alle talent en alle disciplines', zegt Vlaams cultuurminister Joke Schauvliege (CD&V) die de tijd na 32 jaar rijp vond voor een grondige doorlichting van de organisatie. Een internationale visitatiecommissie boog zich in 2012 over de werking en de missie van het huis en formuleerde een 'toekomstgericht advies'.

Aan de hand van dat advies en een tienpuntenplan voor een hernieuwde werking van de raad van bestuur van het Vlaams Cultuurhuis werden mogelijke toekomstscenario's uitgewerkt. Ook een werking zonder het gebouw was hierbij een belangrijke afweging. 'Een domme beslissing!', resoneerde het op 28 februari 2013 door de commissie van Cultuur, Jeugd, Sport en Media toen de commissieleden de bevindingen van de visisatiecommissie inkeken en op de piste stoten om van De Brakke Grond een organisatie zonder presentatieplek te maken. Dergelijke afwegingen leidden de afgelopen weken tot wilde speculaties over het verdwijnen van De Brakke Grond en over de verkoop van het gebouw om een fonds te spijzen dat dezelfde doelstelling zou hebben als De 'voormalige' Brakke Grond.

Vals alarm, zo blijkt nu. De Vlaamse Regering besliste vandaag dat de werking in het Vlaams Cultuurhuis in Amsterdam wordt voortgezet, in het gebouw en met een geactualiseerde missie en opdrachten. 'Het belangrijkste verschil met vroeger is dat we echt een bruggenbouwer moeten worden', aldus Menu. 'Concreet betekent dit dat we niet enkel Vlaams talent waarin we geloven in onze zaal presenteren maar dat we nog voor die presentatie - in de 'preproductiefase' dus - aan de slag gaan en effectief een draagvlak creëren zodat het werk letterlijk het Vlaamse en Nederlandse landschap wordt in getild. Voor theatertalent werken we bijvoorbeeld samen met DeBuren en de werkplaatsen de theatermaker en Work Space Brussels. Een van de eerste voorbeelden van deze samenwerking is Spielzeit (een voorstelling van Kim Hertogs en Kaat Haest waarover u binnenkort alles verneemt in Knack Focus, n.v.d.r.) en Lisa Verbelen met Bog.' Uit zo een initiatief spreekt ons hernieuwd streefdoel: veel meer zichtbaarheid creëren voor Vlaamse kunstenaars in Nederland door onder meer te investeren in samenwerking met verschillende partners van Vlaamse en/of Nederlandse origine.

In formele woorden klinkt dat zo: 'De Brakke Grond versterkt en ondersteunt de aanwezigheid van Vlaamse kunst en cultuur in het Nederlandse kunsten- en cultuuraanbod. Ze zal presentatie stimuleren, bemiddelen en door allerlei vormen van samenwerking mee realiseren. Ze beoogt daarbij een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Ze versterkt de impact van de Vlaamse culturele dynamiek in Nederland met oog voor duurzaam resultaat, ook binnen het cultureel Europa van de toekomst. Het belang voor de economische ontwikkeling van Vlaamse kunst en cultuur wordt daarbij verondersteld.'

Naast het aanboren van een breder publiek (waarvoor DBG best werk maakt van een sterkere band met de Nederlandse televisie- en radiomedia) stelt ook die laatste, wat vage zin Menu voor een pittige uitdaging. 'Wat daarbij een cruciale rol speelt, is dat we ons niet langer toespitsen op Amsterdam maar onze werking landelijk zullen uitbreiden. In real life én digitaal. Onder meer door live streaming van concerten op onze website aan te bieden waardoor we een veel groter potentieel publiek bereiken.'

Kortom, De Brakke Grond blijft (voor de volgende dertig jaar?) een - wat commissielid Bart Caron (Groen) in de eerder vermelde vergadering noemt - 'pied-à-terre in Amsterdam' voor de Vlaamse kunst en cultuur.

(E.V.S.)

Onze partners