Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

29/09/13 om 16:06 - Bijgewerkt om 16:06

Dans: Tijd om de liefde heruit te vinden!

Michiel Vandevelde doet met 'Love Songs (veldeken)' een verdienstelijke gooi naar de prijs voor de meest intelligente en originele dansvoorstelling over het meest plat gekauwde onderwerp: L'amour, de liefde, l'amore!

Dans: Tijd om de liefde heruit te vinden!

© Clara Hermans

The Play = Love Songs (veldeken)

Gezelschap = Fabuleus

In een zin = Een ogenschijnlijk hermetische voorstelling die je seconde na seconde voor zich wint en uitmondt in een van de meest originele dansante odes aan de liefde.

Hoogtepunt = Terwijl de zoveelste samenzang en 'samendans' ingezet wordt, zie je hoe de bewegingen van een jongen en een meisje almaar meer op elkaar afgestemd worden. Tot de twee elkaar vinden in een innige omarming.

Score = * * *

Quote = 'L'amour est a réinventer, on le sait' (Rimbaud)

Arthur Rimbaud, Georges Bataille, Lady Gaga, Hendrik Van Veldeke, Jean-Luc Gordard, Beyoncé, Clouseau, ... Het zijn maar enkele van de bonte verzameling kunstenaars en filosofen wiens werk door Michiel Vandevelde en zijn negenkoppige jongerenbende werd doorploegd. De inzet? De liefde heruitvinden en herdefiniëren. Lichtjes ambitieus, jawel.

Van Vandevelde kan je zoiets verwachten. Nadat hij zich bij Fabuleus liet opmerken als een ronduit geweldige danser zocht hij samen met Jozef Wouters en Menno Vandevelde naar een eigen taal. Met hun collectief - simpelweg 'mennomichieljozef vzw' - maakten ze circusvoorstellingen en braken ze onder meer in het openbare landschap in met Toren/een voorstelling voor pendelaars' (2009). Langs de spoorlijn Brussel-Leuven bouwden ze toen een kunstwerk dat elke dag veranderde. De drie gingen intussen elk hun eigen weg maar hun fascinatie voor het middels kunst transformeren van de openbare ruimte verbindt hen.

Na zijn studies aan P.A.R.T.S is Michiel Vandevelde meer dan ooit overtuigd dat hij met kunst het verschil moet proberen te maken in onze op hol geslagen wereld. Hoe? Ooit wil hij dat doen door met een circustent rond te reizen. Maar momenteel maakt hij het verschil binnen Fabuleus door er met negen jongeren een erg eigenzinnige dans(hoewel?)voorstelling te creëren.

De negen beginnen ruggelings en met behulp van Beyoncé aan hun opdracht. Dat belooft weinig goeds. Ook de daaropvolgende, vreemde koorzangstonde waar de jongeren niets meer lijken dan poppetjes in strenge regisseurshanden doet de haren ten berge rijzen en de eerste wanhoop opborrelen. Net wanneer je vreest dat je getuige bent van de grootste en meest hermetische podiummislukking van het decennium verschijnt er een lichtbord dat je doorheen de voorstelling gidst. Van dan af neemt de voorstelling je meer en meer in. Hoe koppig, bokkig en tegendraads ze ook is. Want neen, er worden geen vlotte, zoete liefdesliedjes gezongen waar je gezellig op kan mee wiegen of bij snotteren.

Vandevelde en zijn bende slaagt er wonderwel in om een liefdespolitieke of politiek liefdevolle boodschap te brengen door op bekende liefdesriedeltjes maatschappijfilosofische teksten te zetten. Hun 25 nieuwe liefdesliederen gonzen van engagement en zijn vooral een vraag om opnieuw met liefde politiek te bedrijven zodat de samenleving er beter en niet slechter van wordt. De teksten zijn sterk maar zo zwaar dat ze tijdens de voorstelling amper kunnen doordringen. Gelukkig krijgt elke toeschouwer het tekstboekje mee naar huis. Waar de bewondering voor de bende nog aandikt.

En toch gaat Love Songs (veldeken) ook over pure (kalver)liefde tussen twee mensen. Bewijs daarvan is een zorgvuldig uitgekiende pas-de-deux die tijdens het stuk langzaam wordt opgebouwd en voor een frivool einde zorgt. Liefde is u smijten, durven, risico's nemen, samen aan iets bouwen en het leven even ernstig als passioneel in de ogen kijken. Van die definitie is deze voorstelling de onvergetelijke belichaming.

Smaakmaker:

Els Van Steenberghe

Meer info: www.fabuleus.be

Onze partners