Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

15/02/13 om 00:41 - Bijgewerkt om 00:41

Dans: Olalala meisjes!

Ugo Dehaes herwerkt zijn bejubelde dansvoorstelling 'Women' tot het kekke 'Girls', met acht jongedames sprankelend op de scène.

Dans: Olalala meisjes!

© Clara Hermans

The Play = Girls

Gezelschap = Fabuleus

In een zin = Een verbluffend staaltje dans door jongeren.

Hoogtepunt = Het moment waarop de dames van kreunende, klauwende wezens transformeren tot huppelende meisjes. En terug. Het meisje in elke vrouw én de vrouw in elk meisje vertolkend.

Score = * * * *

Olalala! Na Raymond Van Het Groenewoud, Walter Ego en Brahim, katapulteert nu ook Ugo Dehaes een ode aan meisjes de wijde wereld in. Na zijn door het Theaterfestival 2011 geselecteerde Women, is deze Girls (Fabuleus) een verbluffend staaltje dans door (en niet alleen voor) jongeren dat de lat meteen enkele kilometers hoger tilt. Niets te vroeg overigens.

Jazeker, de acht Fabuleuze jongedames dragen typische, bonte minijurkjes. Jawel, ze dragen hun haren in leuke staartjes en vlechtjes. En ja, ze mogen ook giechelen en ondeugend wulps bewegen. Gelukkig stuwt Dehaes zijn dames ver voorbij het clichéportret van het huppelende prinsesje in zachtroze jurk met pofmouwtjes.

In Women trachtte hij de vrouw te portretteren in al haar fysiek zijn. Zonder muziek. Of beter: zonder muziek van traditionele geluidsinstrumenten. De vrouwen zorgden al briesend, steunend, hijgend, zuchtend en lachend voor de nodige sfeergeluiden.

In Girls - een inventieve remake van Women - is het net zo. Deze ontluikende vrouwen (allen tussen 10 en 14 jaar) kreunen en zuchten alsof ze nooit wat anders gedaan hebben. Ze voeren geen simpele choreografie op maar een abstract en daardoor des te prikkelender spel van tellen, buigen, blazen, klauwen, proesten, fluisteren en 'fladderen'. Heel opvallend: ze maken geen lage grondbewegingen (met een sierlijke val als elegante uitzondering op de regel). Dehaes laat de meisjes bewegingen maken die naar de toekomst grijpen. Heel soms en als gezond tegenwicht laat hij hen diep zuchtend in zichzelf opkrullen.

De torenhoge ambitie om meisjes deze erg veeleisende choreografie te laten dansen waarbij ze zichtbaar geconcentreerd de ziel uit hun lijf dansen resulteert in ijzersterke dans op een kale scène. De zwaktemomenten zijn deze waarop Dehaes de authenticiteit vervangt door het ensceneren van 'meisjesdingen' zoals 'gespeelde kringetjesvrolijkheid'. Die momenten zijn gelukkig zeer schaars.

Het beginbeeld van Girls is een met licht van acht spots getekende bloem op de scène. In dat beeld zit de drijfveer vervat: acht bloemen van dames dansen een prachtportret van het meisje in elke vrouw. Olalala!

Smaakmaker: Interview met Ugo Dehaes over Women:

Els Van Steenberghe

Meer info: www.fabuleus.be

Onze partners