Els Van Steenberghe

Dans: Hiphop voor gevorderden

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Wie graag eens dansers op hun hoofd over de scène ziet stuiteren, is bij Bruno Beltrao’s ‘Crackz’ aan het juiste adres.

The Play = Crackz

Gezelschap = Bruno Beltrão / Grupa del Ruo

In een zin = Niets meer en niets minder dan een respect afdwingende hiphopervaring die kort en krachtig maar ook wat eentonig is.

Hoogtepunt = Tijdens een van de vele ‘massasprints’ rent een van de dansers dwars over de scène. Halverwege maakt hij een buiteling en legt de rest van de afstand al glijdend op zijn hoofd af (met het lichaam loodrecht in de lucht)…

Score = * * *

Hinkel de woonkamer in, spring over de eettafel en maak – tijdens die sprong – een driedubbele salto. Kom elegant op je hoofd terecht, blijf eventjes op dat hoofd staan, flikflak en ‘moonwalk’ de woonkamer weer uit.

Als u bovenstaand dansje fluitend uitvoerde, mag u zich aanmelden bij Bruno Beltrã o. Eens een Braziliaanse straatjongen, nu een gewaardeerd choreograaf en filosoof die zijn nieuwe hiphopchoreografie – weliswaar doorspekt met invloeden uit onder meer het klassieke ballet – tijdens het Kunstenfestivaldesarts voorstelde. Crackz is een patchwork. Beltr ã o vroeg zijn dertien dansers om hun favoriete filmpjes – van breakdancewedstrijden tot de videoclip van Michael Jacksons Bad – na te bootsen. Het resultaat speelt op een glanzend witte vloer, belicht door een indrukwekkend leger spots. Elke scène heeft een kleur (van neonwit tot straatlichtgeel of verkeerslichtrood) en daardoor ‘streetcredibility’.

Beltrã o jaagt zijn dansers constant van de ene kant naar de andere kant van de ‘straat’. Al rennend voeren ze de gekste stunts uit. Hij experimenteert maar zijn danstaal is nog erg verankerd in de hiphop. Hij probeert meer kleur aan zijn dans te geven door iets te ‘mimeachtige’ constellaties. Voorbeeldje. Wanneer de dansers een bendestrijd in een parkeergarage naspelen (vette knipoog naar Bad), oogt dat vooral grappig. En dat is niet de bedoeling. Deze voorstelling is ‘übermacho’ en dat is haar zwakte. Zelfs de (enige) danseres laat zich op een gretige greep in het kruis betrappen terwijl haar gezicht op ‘fuck you!’ staat. Door haar vrouwelijkheid straal te negeren, laat Beltr ã o een gans (dans)spectrum liggen.

Toch levert de Braziliaanse bende ongecompliceerd dansgenot. De virtuoze dansers en de innemende, tranceachtige muziek katapulteren je naar nachtelijk New York. Ergens in een zijstraat van Times Square, waar een gettoblaster loeiharde muziek uitbraakt en enkele gozers onder luid gejoel hun hiphopkunsten vertonen. Beltrã o probeert in Crackz meer te bereiken maar blijft voorlopig nog steken op het niveau van een opwindende hiphopervaring.

Smaakmaker:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Els Van Steenberghe

Meer info: http://grupoderua.com/GRUPO_DE_RUA/____GRUPO_DE_RUA___..html

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content