Dagboek van een Béjart figurant:de eerste speeldag

10/11/12 om 18:01 - Bijgewerkt om 18:01

Bron: Knack Focus

Knack Focus duikt achter de schermen van het Béjart Festival 2012. Lees hier het dagboek van onze figurant in Vorst Nationaal. Na de audities en repetities is het vandaag al de eerste speeldag.

Dagboek van een Béjart figurant:de eerste speeldag

© Wim Denolf

Knack Focus duikt achter de schermen van het Béjart Festival 2012. Lees hier het dagboek van onze figurant in Vorst Nationaal. Na de audities en repetities is het vandaag al de eerste speeldag.
11u

Vandaag hoeven de figuranten niet meer de hoofdingang van Vorst Nationaal te gebruiken: dankzij onze code kunnen we meteen via de artiesteningang binnen. In onze groep breekt echter lichte paniek uit als de plannen opnieuw veranderd zijn. Er wordt niet gerepeteerd voor 13u, terwijl zowat iedereen nog met tal van vragen zit. Wanneer moeten we precies van onze stoel springen? Hoeveel keren moet we met onze rechterhand over de borstkas strijken? Niemand die er een antwoord op kan geven, want het balletgezelschap valt nergens te bespeuren, en ook de filmpjes van de Bolerochoreografie op YouTube maken ons niet veel wijzer.

11u30

De catacomben van Vorst Nationaal zorgen voor verstrooiing. Talloze artiesten en roadies hebben er sinds de opening in 1970 immers een tag achtergelaten. U2, Mc Solaar, de Scorpions, Pascal Obispo: de kelders van de concertzaal hangen vol met grote namen. Sommige figuranten hebben echter andere zorgen. Huiswerk maken bijvoorbeeld, want de jongsten onder ons zijn slechts vijftien jaar.

12u
Vlak voor het middaguur druppelen een voor een de dansers van het Béjart Ballet Lausanne binnen. Ze zullen de ganse dag op Moonboots rondlopen, kwestie van de voeten warm te houden en krampen te vermijden. Tot mijn verbazing tref ik velen van hen aan in de geïmproviseerde rokershoek. "Buitenstaanders denken vaak dat dansers alles over hebben voor hun lichaam en gezondheid, maar we zijn natuurlijk ook maar mensen", zegt de Latijns-Amerikaanse danser Felipe. "Er komt heel wat stress kijken bij dit beroep, een sigaret helpt me om de zenuwen te bedwingen."

12u

Tijd voor een lichte lunch in de cateringruimte, samen met de technici. De pot schaft spaghetti bolognese en salade met tomaten en mozarella.

13u

Terug naar de dansstudio voor een repetitie met de figuranten en de balletmeester. Julio wil ons opnieuw fragmenten van de choreografie laten uitvoeren, terwijl we het overzicht gisteren al kwijt waren. "Kunnen we toch eens het ganse nummer doen?", vraag ik voorzichtig. Gelukkig vinden de andere figuranten dat een goed idee, en gaat ook de balletmeester meteen akkoord.

We brengen het er beter vanaf dan verwacht, zodat Julio zich vooral met de afwerking kan bezighouden. De juiste positie van onze armen, voeten, benen en rug: niets ontsnapt aan zijn aandacht. "Die kuif van je kan straks echt niet", waarschuwt hij een van de figuranten, terwijl een andere jongen twee opvallende tatoeages op het bovenlichaam blijkt te hebben . Die zal een schminkster straks moeten wegwerken. Ook ringen en andere juwelen zullen we vanavond achterwege moeten laten.

De sfeer onder de figuranten zit goed en dus wordt er ondertussen heel wat afgelachen. Onze strenge blik tijdens het repeteren zelf verraadt echter onze gedachten. Het dringt stilaan tot iedereen door dat we over enkele uren écht op het podium en voor duizenden toeschouwers zullen staan. "Bij tv- of filmopnames kun je alles eindeloos opnieuw doen als het moet, maar hier moeten we niet rekenen op een herkansing", zegt mijn buurman. Daar was ik me zo ook wel van bewust. We moeten tijdens de Bolerochoreografie minutenlang op onze stoel zitten zonder ook maar een vin te verroeren, en daarbij glijden de zweetdruppels nu al langs mijn armen.

14u30

Hoog tijd om onze zwarte broeken en balletschoenen aan te trekken, want over een halfuurtje start de repetitie op het podium. Dat zal meteen onze laatste zijn vóór de show vanavond, een mededeling die ons niet meteen geruststelt. Op weg naar de kleedkamer kruis ik een danseres met iets wat op een enorm struisvogelei lijkt - daar loop ik zelf ondertussen ook mee rond.

17u

Generale repetitie van de Bolerochoreografie op het podium, in bloot bovenlijf. Het kan zowel aan de airco in Vorst Nationaal liggen als aan sensuele heupbewegingen van de dansers op het speelvlak, maar de koude rillingen lopen me over de rug.

17u20

Ook nu weer loopt niets zoals verwacht. Het komt er zelfs niet van om het nummer in zijn geheel uit te voeren. Het gezelschap en de technici staan onder tijdsdruk, en dus kunnen we er slechts stukken van oefenen.

Dat alles stelt de figuranten allesbehalve gerust. De aanwijzingen van assistenten zorgen immers continu voor verwarring, terwijl we zelf ook nog heel wat fouten maken. Wie tijdens de repetitieve compositie van Ravel de tel kwijtraakt, is een vogel voor de kat. Bovendien komen twee figuranten ook nog eens ten val. Net als mijn collega's kan ik het allemaal moeilijk geloven. Nemen de balletmeesters echt het risico om ons zo voor de leeuwen te gooien? Julio laat er echter geen twijfel over bestaan: meer repeteren zit er niet in.

Afspraak om 20u voor de show. Zou het te laat zijn om morgenvroeg een vlucht naar een ver oord boeken?

Bekijk hier een fragment uit de Bolerochoreografie die het Béjart Ballet Lausanne en onze redacteur vanavond en morgen zullen uitvoeren in Vorst Nationaal:

Wim Denolf

Onze partners