Belgen pakken Scala in

© Koen Broos

Een beetje later dan gepland is ‘Das Rheingold’ van Guy Cassiers dan toch in première gegaan in de Milanese Scala. Het gepassioneerde Italiaanse publiek reageerde overwegend enthousiast.

Een beetje later dan gepland is ‘Das Rheingold’ van Guy Cassiers dan toch in première gegaan in de Milanese Scala. Het gepassioneerde Italiaanse publiek reageerde overwegend enthousiast.

Het doek is nog niet gevallen, de laatste noot amper gespeeld. Of daar weerklinkt de eerste ‘boe’ uit de zaal. Al wordt die even snel gecounterd met niet één, maar meerdere ‘bravo’s’. Het Italiaanse publiek steekt ook in de opera zijn passie niet onder stoelen of banken.

Onze landgenoot Guy Cassiers en zijn – grotendeels Belgische – ploeg hebben het er dus prima vanaf gebracht. Dat hun moderne versie van ‘Das Rheingold’ in de smaak valt in het Milanese Teatro alla Scala is een verdienste, want het Italiaanse operapubliek houdt vooral van het Italiaans-Franse repertoire. Dat is dus iets helemaal anders dan de Duitse, 19e-eeuwse, romantische muziek van Richard Wagner.

Landgenoten

Cassiers heeft ‘Das Rheingold’ consequent vertaald naar zijn eigen beeldtaal. Daarvoor doet hij beroep op heel wat andere landgenoten. Zo verzorgt Sidi Larbi Cherkaoui, van wie de dansvoorstelling ‘Babel (words)’ eind april in Brussel in wereldpremière ging, de choreografie. In ‘Das Rheingold’ worden de dansers op verschillende terreinen ingezet. Ze verbeelden voorwerpen, zoals de Tarnhelm of de troon van Alberich, emoties van de personages en bepaalde natuurelementen zoals het water.

Daarnaast brengt Cassiers de scène ook via videoprojecties tot leven. Op die manier komt het eerder sober decor indrukwekkend over. Ook het gigantische reliëf, dat gebaseerd is op ‘Passions humaines’ van de Brusselse beeldhouwer Jef Lambeaux, past in dat kader. Voor die videoprojecties deed Cassiers beroep op Arjen Clerckx en Kurt d’Haeseleer. Tot slot engageerde Cassiers modeontwerper Tim Van Steenbergen voor de kostuums.

De muzikale leiding is in handen van de wereldberoemde dirigent Daniël Barenboim. Aangezien de Italiaanse Scala tot de meest prestigieuze operahuizen ter wereld behoort, staan de beste zangers er ook op het podium. Zo vertolkt de Duitse basbariton René Pape voor het eerst de rol van de god Wotan. De Duitse mezzosopraan Doris Soffel, die in januari 2010 de rol van Klytämnestra vertolkte in de Brusselse Munt, geeft gestalte aan Wotans vrouw Fricka.

Bijzonder gelaagd

Door de integratie van de videoprojecties en de dans in de opera laat Cassiers het al bijzonder gelaagde ‘Das Rheingold’ volledig tot zijn recht komen. De 2,5 durende voorstelling verveelt dan ook geen moment. De komende weken staan nog vier voorstellingen in de Scala op het programma. Daarna verhuist de voorstelling naar Berlijn.

Op 26 mei wordt de opera in tal van Italiaanse, Europese en Amerikaanse cinema’s uitgezonden. Ook in de Antwerpse Bourla en de Utopolis in Mechelen en Turnhout staat de opera op het programma. De première van het tweede deel, Die Walküre, van de tetralogie ‘Der Ring des Nibelungen’ is gepland voor december/januari 2010/11.

Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content